KUALA LUMPUR: Kira-kira 1,000 pekerja MMC-Gamuda menerima suntikan vaksin COVID-19 hari ini menerusi inisiatif Trak Vaksin Bergerak MyMedic@Wilayah yang dilaksanakan Kementerian Wilayah Persekutuan.

Mereka adalah antara pekerja kategori tapak pembinaan yang dipilih di bawah program perintis itu.

Rata-rata yang ditemui Astro AWANI menzahirkan rasa syukur dan teruja kerana diberi peluang untuk menerima suntikan vaksin lebih awal di bawah inisiatif itu.

Mereka turut berharap inisiatif itu tidak hanya dihadkan kepada rakyat di Wilayah Persekutuan sebaliknya diperluaskan ke negeri-negeri lain.

Jurutera Kualiti, Nurul Ain Mansor, 27, berkata, dia begitu gembira dan rasa seperti terlindung kerana mendapat vaksin lebih awal daripada jangkaannya.

"Saya lihat, ini satu inisiatif yang baik dan program ini perlu diperluaskan kepada sektor-sektor lain yang terpilih untuk bekerja ketika sekatan pergerakan penuh ini," katanya.


COVID-19 | Trak Vaksin Bergerak fokus pekerja pembinaan

Sementara itu Pengurus Am, Lee Kok Kong, 52, pula berkata, sekiranya inisiatif itu  diperluaskan di seluruh negara, ia akan membantu negara mencapai imuniti kelompok lebih awal daripada yang dirancang.

Sementara itu, Pengarah Projek MMC-Gamuda, Datuk Wong Wai Ching berkata, 1,000 pekerja daripada keseluruhan 16,000 pekerja MMC-Gamuda terpilih untuk mendapat manfaat daripada program tersebut.

"Saya lihat ini sebagai permulaan yang baik dan perlu diteruskan di semua peringkat," jelasnya.

Dalam pada itu, ditanya mengenai persepsi orang ramai yang khuatir dengan kemudahan yang disediakan di Trak Vaksin Bergerak, pegawai perubatan, Dr Gokilavani Sekar Chandran menjelaskan, orang ramai tidak perlu khuatir memandangkan kedua-dua Pusat Pemberian Vaksin (PPV) dan Trak Vaksin Bergerak menyediakan kemudahan yang sama.

"Dari segi keselesaan sehingga kemudahan, ia adalah sama. Jadi orang ramai tidak perlu risau.

"Kalau anda rasa ada kesan sampingan sebaik sahaja menerima suntikan, kami di sini untuk membantu," katanya.

Sebelum ini, Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa  berkata, projek perintis itu dijalankan untuk menguji tahap kepantasan dan sejauh mana kapasiti pemberian vaksin dapat dilaksanakan.

Ujar beliau, Projek Rintis Trak Vaksin Bergerak MyMedic@Wilayah itu berupaya memberi suntikan vaksin COVID-19 antara 15,000 hingga 20,000 dos sehari melibatkan warga Wilayah Persekutuan dengan sasaran 39 trak vaksin bergerak menjelang Julai ini.