KUALA LUMPUR: Kerajaan bersetuju melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di sembilan lokaliti di Sabah dan satu lokaliti Pahang.

Menteri Kanan Keselamatan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menjelaskan semua PKPD itu akan dilaksanakan selama dua minggu bermula 15 hingga 28 Ogos depan.

Hishammuddin menjelaskan, tiga lokaliti yang dilaksanakan PKPD terletak di Kota Kinabalu iaitu Kampung Pulutan dan Kampung Mansiang di Menggatal serta tapak bina Hyatt Centric.

Beliau memaklumkan, dua lokaliti lagi terletak di Beaufort iaitu Kampung Brunei, Membakut dan rumah kongsi tapak bina Prima, Lumat.

Manakala lokaliti lain yang dikenakan PKPD adalah Kampung Rancangan Kalabakan, Kalabakan; Kampung Mangaris 2, Kota Marudu dan Kampung Contoh, Putatan.

"Turut dikenakan PKPD Lorong Mat Salleh, Batu 2, Jalan Apas, Tawau dan satu lagi dilaksanakan di Jalan Blue Valley-Lojing, Cameron Highlands, Pahang.

"PKPD akan dilaksanakan di 10 lokaliti berkenaan bermula Ahad hingga 28 Ogos ini," katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata, prosedur operasi standard (SOP) bagi semua PKPD adalah sama seperti yang diumumkan sebelum ini.

Sementara itu, Hishammuddin berkata, tempoh PKPD empat lokaliti di Sabah yang sepatutnya tamat esok akan dilanjutkan selama dua minggu lagi bermula Ahad ini hingga 28 Ogos depan.

Perlanjutan perintah itu meliputi PKPD Kampung Siansai Dundau, Kota Belud; PKPD Projek Perumahan Rakyat (PPR) Sri Semarak, Tawau; Kampung Sembulan Tengah dan Lama, Kota Kinabalu dan Kampung Tempasuk 1, Kota Belud.

Hishammuddin juga memaklumkan PKPD di 12 lokaliti di Sabah dan dua lokaliti di Pahang diisytiharkan tamat bermula 14 Ogos ini.