KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesahkan sebanyak sembilan kluster baharu direkodkan pada 28 Februari 2021 menjadikan keseluruhannya sebanyak 491 kluster yang aktif setakat ini. 

Menurut Ketua Pengarahnya, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, kesemua kluster terbabit melibatkan kluster tempat kerja di Johor, Selangor, Wilayah Persekutuan dan Pulau Pinang.

"KKM ingin memaklumkan terdapat sembilan kluster baharu yang telah dikenal pasti pada hari ini dan kesemua kluster ini berkaitan tempat kerja.

Kluster-kluster tersebut adalah Kluster Jalan Timah Tiga, Kluster Jalan Tanjung Empat, Kluster Jalan Desa Tropika dan Kluster Batu Empat di Johor.

Kluster Perusahaan Jalan Bukit, Kluster Industri Waja dan Kluster Jalan Selisik di Selangor.

"Turut direkodkan Kluster Tapak Bina Bukit Kiara di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur; dan Kluster Jalan Sungai Baong di Pulau Pinang," katanya dalam kenyataan media pada Ahad.

Tambah Dr Noor Hisham, sebanyak tiga kluster disahkan tamat iaitu Kluster Jalan Rami Tiga, Kluster Lingkaran Maluri dan Kluster Sri Plentong menjadikan jumalh kluster yang tamat sebanyak 647 kluster.

Sehingga kini, sebanyak 1,138 kluster direkodkan di negara ini sejak Mac tahun lalu.

BACA: Kes COVID-19 cecah 300,000 di Malaysia, 2,437 kes baharu dilaporkan