Semua jenis sekolah di Malaysia diarahkan tutup susulan Perintah Kawalan Pergerakan yang berkuatkuasa mulai 18 sehingga 31 Mac ini.

Penguatkuasaan tersebut melibatkan semua prasekolah, sekolah kerajaan dan swasta termasuk sekolah harian, sekolah berasrama penuh, sekolah antarabangsa, sekolah ekspatriat, pusat tahfiz, kolej dan pusat GENIUS dan lain-lain institusi pendidikan rendah, menengah dan pra-universiti serta Institut Pendidikan Guru.

Menurut Menteri Pendidikan, Dr. Moh Radzi Md Jidin, kebajikan pelajar di KM dan IPG yang tidak pulang ke kampung mestilah diuruskan oleh pihak pengurusan kampus dan warden asrama.

“Namun begitu, kemudahan asrama disediakan seperti biasa kepada semua pelajar KM dan IPG yang masih tinggal di asrama,” katanya.

Sementara itu, kakitangan yang mengendalikan hal ehwal kewangan, keselamatan dan kebersihan keselamatan dibenarkan untuk hadir bertugas kerana termasuk dalam kontek perkhidmatan penting namun bilangan pekerja mesti diminimumkan.

Tambahnya lagi, pelajar sekolah tidak boleh menghadiri aktiviti seperti tuisyen, kelas tambahan, latihan sukan dan kegiatan kokurikulum.

Hal ini khususnya untuk mengelakkan penularan jangkitan COVID-19 yang semakin kritikal.