KUALA LUMPUR: Kematian akibat COVID-19 yang dibawa ke hospital atau brought in dead (BID) berada pada tahap membimbangkan apabila sebanyak 132 kes dilaporkan pada Mei lalu.

Selain mutasi varian baharu COVID-19, antara punca lain kes BID meningkat adalah dipercayai disebabkan peningkatan jangkitan dalam komuniti, serta kes-kes sporadik.

Demikian pandangan dikemukakan Pakar Perubatan Kesihatan Awam, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Prof Madya Dr Mohd Dzulkhairi Mohd Rani.

"Ada juga pesakit mengalami gejala seperti demam dan batuk telah menerima rawatan pesakit luar, tetapi tidak dibuat saringan atau ujian swab ke atas mereka lalu tahap kesihatan mereka merosot, bertambah teruk di rumah dan meninggal dunia.

"Ada golongan yang lebih membimbangkan iaitu mereka yang ada gejala tetapi tidak mengambil berat gejala-gejala ini.

"Mereka tidak mendapatkan rawatan, mungkin disebabkan oleh mereka rasa badan mereka boleh tahan lagi.

"Ada kemungkinan mereka ini mempunyai masalah pengangkutan, ekonomi, kewangan, keluarga tidak ada yang nak jaga anak dan sebagainya. Jadi. kesihatan mereka merosot lalu meninggal dunia," katanya ketika dihubungi Astro AWANI.


Ditanya berkenaan usaha menangani masalah tersebut, Mohd Dzulkhairi menasihati orang ramai agar mendapatkan rawatan sekiranya bergejala.

Malah, katanya, ahli keluarga perlu mengesan dan memantau perubahan tahap kesihatan masing-masing sekiranya mempunyai gejala seperti demam, batuk, susah bernafas dan sebagainya.

"Mereka hendaklah menggesa individu yang tidak sihat ini supaya mendapatkan rawatan kerana ahli keluarga juga berperanan membawa individu-individu ini untuk mendapatkan rawatan.

"Selain itu, aktiviti pengesanan penyakit dalam komuniti harus dipertingkatkan selain survelan genomik untuk menentukan jenis-jenis varian baharu," katanya.

BACA: COVID-19: 73 kematian direkodkan, mangsa termuda 13 tahun

BACA: Pakej Kita Selangor 2.0: 'Home assessment tool' diberi, tangani kes BID COVID-19

Tambahnya, anggota masyarakat wajar mematuhi prosedur operasi standard (SOP) sepanjang masa bagi membendung penularan kes baharu COVID-19.

Daripada 2,976 kes kematian COVID-19 yang dilaporkan sehingga 31 Mei lalu, 10 peratus atau 293 kes merupakan kematian di luar hospital.