KUALA LUMPUR : Indeks Persepsi Rasuah (CPI) yang dijadikan sebagai pengukur rasuah di Malaysia merupakan persepsi dan tinjauan beberapa organisasi dan bukanlah kedudukan sebenar.

Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Azam Baki berkata, terdapat beberapa kajian yang turut mengkritik CPI itu sebagai penunjuk atau pengukur rasuah dalam masyarakat dan tahap usaha memerangi rasuah di sesebuah negara.

“Rasuah di negara ini dilihat jauh lebih teruk berbanding negara jiran kita seperti Thailand, Indonesia atau Vietnam.

“Jika dilihat CPI 2021, Malaysia sebenarnya beroleh markah kedua tertinggi selepas Singapura di Asia Tenggara, 48 dan di kedudukan ke-62 diikuti Vietnam, 87, Indonesia, 96 dan Thaland, 110.

“Kita tidak berbangga dengan kedudukan itu bahkan kita perlu dan boleh melakukan yang lebih baik. Inilah contoh bagaimana persepsi tidak selalu mencerminkan fakta dan realiti,” katanya ketika berucap pada program Sembang Eksekutif Media Elektronik dan Portal Bersama SPRM di Putrajaya, pada Khamis.

Bagaimanapun, kedudukan CPI itu juga tidak boleh ditolak sepenuhnya dan usaha untuk memerangi pemikiran tersebut perlu dilakukan segera untuk menolak rasuah dalam negara ini.

SPRM, katanya, memandang serius dan giat meneliti bagi melaksanakan tinjauan berasaskan bukti ini yang bukan sahaja boleh memperoleh data persepsi tetapi dapat mengumpul pengalaman dan insiden rasuah dalam masyarakat.

“Objektif tinjauan itu bukan hanya untuk mempamerkan kedudukan negara berbanding negara lain tetapi juga tinjauan yang holistik dan lengkap dapat membantu dalam merumuskan dan membangunkan langkah-langkah yang lebih tepat dan mantap untuk memerangi rasuah,” katanya lagi.

Sementara itu, mengulas mengenai ‘tangan ghaib’ melibatkan sesuatu kes, pihaknya menjelaskan SPRM mempunyai limitasi tertentu bagi setiap kes dan bukan semua maklumat boleh didedahkan kepada umum.

“Ada masa yang sesuai untuk kita jawab, tidak semua persoalan perlu dijawab kerana hampir setiap hari wujud pelbagai dakwaan.

“Kita tidak akan mampu untuk fokus bekerja jika kita hanya sibuk untuk menjawab semua persoalan yang berbangkit.

“Tidak guna kalau dengan cara itu kita popularkan pihak lain,” tambahnya.