Seorang pekerja restoran dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi Ipoh di sini, semalam atas dua pertuduhan mengedar dan memiliki dadah berbahaya dengan berat keseluruhan 229.15 gram, dua tahun lepas.

Pesuruhjaya Kehakiman Anselm Charles Fernandis memutuskan demikian selepas mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadap kes itu.

“Selepas meneliti hujahan yang dikemukakan oleh pihak pendakwaan dan pembelaan, tertuduh dengan ini dilepas dan dibebaskan,” katanya pada akhir kes pendakwaan di sini, pada Selasa.

Mengikut kertas pertuduhan, Qusrein Izad Ahmad, 33, dituduh mengedar dadah jenis methamphetamine seberat 224.13 gram di hadapan bangunan kedai di Jalan Pelangi Kuning, kira-kira jam 2 pagi pada 1 Jun 2016.

Dia dituduh mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 39B(2) akta sama, yang jika sabit kesalahan boleh membawa hukuman gantung mandatori.

Bagi pertuduhan kedua, tertuduh didakwa memiliki 5.02 gram kanabis di tempat, masa dan tarikh yang sama. Pertuduhan itu dikemukakan mengikut Seksyen 6 akta yang sama.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya Fadhli Ab Wahab manakala tertuduh diwakili peguam Charan Singh dan Jagdipe Singh.