JOHOR BAHRU: Seorang ibu di Johor kesal selepas mendakwa anak istimewanya didera ahli terapi di sebuah pusat terapi bdi Skudai di sini, sejak awal tahun ini.

Suri rumah, yang berusia 33 itu berkata dia menghantar anaknya berusia 6 tahun itu yang dikesan menghidap mild autism untuk mendapatkan rawatan di pusat terbabit sejak November 2019.

Katanya, anak sulungnya itu sudah beberapa kali cedera, namun setiap kali diminta penjelasan, pihak terapi hanya memberitahu kecederaan itu disebabkan aktiviti terapi.

"Masa itu, saya fikir mungkin mereka berkata benar, tetapi apabila bermula Januari tahun ini, kesan kecederaan sudah mula teruk sehingga nampak kesan penampar di pipi kiri kanan muka.

"Ketika itu kami sudah mula mengesyaki dia didera, kerana jelas nampak kesan tapak tangan dan penjelasan yang diberikan kesemuanya tidak masuk akal.

"Ahli terapi berkenan cakap muka anak kena palang 'monkey bar', tetapi kesan cedera tidak seperti kena besi. Masa itu saya sudah tidak sedap hati.

"Kami tanya hampir semua ahli terapi di situ tetapi semua beri penjelasan yang kononnya anak saya tidak mahu bergerak dari palang besi itu. Hati saya berat sangat hendak terima alasan mereka," katanya yang turut memuat naik hantaran berhubung kejadian yang viral di laman sosial Facebook.

Jelas wanita itu lagi, setiap kali berlaku kecederaan terhadap anaknya, dia akan cuba untuk beranggapan positif dan bertanya kepada pihak terapi.

Namun sehingga satu tahap, terdapat kecederaan cengkaman tangan di bahu kiri yang jelas kelihatan lima jari dan lebam.

"Kesabaran saya ada hadnya, pada 7 Julai lalu terdapat kecederaan cengkaman baru pada tubuh anak. Saya raya cukuplah saya percayakan khidmat 'terapi' mereka.

"Mengenai kesan cengkaman itu, pihak terapi memaklumkan terjadi ketika anak saya meronta. Namun mereka tidak perasan mengenai lebam di badan. Kata mereka, badan senang tinggalkan bekas. Tapi saya tidak boleh terima alasan itu.

"Sebenarnya setiap kali cedera, saya pertikaikan kenapa terjadi, bukan saya diamkan diri. Apa saja kecederaan dan kelainan pada anak, saya akan terus tanya pada ahli terapi, tetapi macam biasa mereka beri pelbagai alasan untuk menutup kesilapan.

"Saya selalu beri amaran, tolong pastikan anak saya selamat sepanjang berada di bawah pengawasan mereka, elakkan dari cedera dan sebagainya, tetapi mereka tidak ambil serius tentang peringatan saya.

"Aktiviti terapi apa kalau setiap kali buat, datangkan kecederaan yang mudarat pada anak? Terapi takkan mungkin membahayakan, kalau bahaya maksudnya tidak perlu diteruskan terhadap anak istimewa ini," kata ibu kepada dua cahaya mata ini.

Dakwanya lagi, selepas kecederaan cengkaman di bahu kiri anaknya pada 7 Julai lalu, dia terus ke Hospital Temenggong Seri Maharaja Tun Ibrahim, Kulai pada keesokkan harinya.

"Di Hospital Kulai, doktor sahkan kecederaan anak saya serius dan bukan kerana aktiviti seperti yang mereka maklumkan. Selepas itu saya membuat laporan polis di Balai Polis Kangkar Pulai pada hari sama.

"Saya bawa kes anak ini mengikut prosedur. Polis minta kami bawa anak dan dirujuk ke pakar kanak-kanak di Hospital Sultan Ismail (HSI), kami sudah buat pada Ahad lalu (24 Julai). Laporan perubatan juga sudah keluar, anak saya  disahkan didera (Alleged Physical Abuse by Therapy)," katanya yang memaklumkan kelas terapi bermula jam 9 pagi hingga 1 tengah hari setiap hari Isnin hingga Jumaat.

Menerangkan dengan lebih lanjut, dia berkata anaknya kelihatan sangat takut selepas tamat kelas terapi pada 7 Julai lalu.

Katanya anaknya juga mengalami trauma, hampir setiap malam anaknya akan berjaga dari jam 1 pagi hingga 4.30 pagi.

"Keadaan dia sangat resah. Kadang dia monyok, dia sedih, apabila saya pujuk, barulah dia tidur. Tapi dia ini bukan budak autism yang jenis menangis kuat-kuat. Dia lebih kepada simpan kesedihan dalam diri, nanti ada masa tiba-tiba air mata bergenang.

"Anak ini anak istimewa. Walaupun dia tidak beritahu dia sakit, tapi dia ada perasaan," katanya yang sudah bertemu dengan Ketua Ahli Terapi dan pihak pengurusan pusat terapi terbabit.

Jelasnya, Ketua Ahli Terapi mengatakan peralatan yang digunakan memang tidak akan membahayakan kanak-kanak.

"Mereka juga mengakui method dan cara kerja yang dibuat ahli terapi salah. Mereka melihat kecederaan pada anak, besi tidak akan hasilkan kecederaan seperti kesan penampar pada wajah anak.

"Pihak pengurusan menyerahkan semuanya kepada saya dan suami untuk bawa hal ini ke pengadilan," katanya lagi.

Dalam pada itu, Ketua Polis daerah Johor Bahru Utara, Asisten Komisioner Rupiah Abd Wahid dalam satu kenyataan berkata, Kes dera seorang anak autism oleh guru terapi di sebuah pusat terapi di Skudai di sini, masih dalam proses siasatan pihak polis.

Katanya, pihak polis akan mendapatkan laporan perubatan mangsa secara rasmi, sebelum kertas siasatan dikemukakan kepada Pihak Timbalan Pendakwa Raya untuk tindakan lanjut.

Kes disiasat dibawah Seksyen 31 (1) (a) Akta Kanak-kanak 2001 yang mana jika sabit kesalahan boleh dihukum maksimum penjara 20 tahun atau denda RM50,000 atau kedua-duanya.