BEKAS kolonel tentera Rwanda yang dituduh mendalangi pembunuhan 800,000 orang semasa pembunuhan beramai-ramai tahun 1994 telah meninggal dunia di penjara Mali.

Perkara itu dimaklumkan seorang pegawai penjara di Mali, pada Sabtu.

Theoneste Bagosora menjalani hukuman penjara 35 tahun setelah didapati bersalah melakukan jenayah terhadap kemanusiaan oleh Tribunal Jenayah Antarabangsa untuk Rwanda (ICTR) ketika itu.

Hukumannya telah dikurangkan daripada hukuman penjara seumur hidup.

Kata pegawai pentadbiran penjara Mali yang enggan dikenali, Bagosora berusia lebih 80 tahun dan mengalami masalah kesihatan jantung dan sering dimasukkan ke hospital serta menjalani pembedahan.

Dia dilaporkan meninggal dunia di sebuah klinik tempatan.

Pendakwa raya menuduh Bagosora, ketika itu pengarah kabinet di Kementerian Pertahanan, mengambil alih urusan ketenteraan dan politik di negara Afrika tengah itu setelah Presiden Juvenal Habyarimana terbunuh ketika pesawatnya ditembak jatuh pada tahun 1994.

Tribunal yang berpusat di Tanzania menuduh Bagosora sebagai pengawal pasukan dan militan Interahamwe Hutu yang membunuh sekitar 800,000 orang Tutsis minoriti dan Hutus dalam 100 hari.

Jeneral Kanada Romeo Dallaire, ketua pasukan pengaman perdamaian Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) semasa pembunuhan beramai-ramai itu, menggambarkan Bagosora sebagai "kingpin" di sebalik pembunuhan itu dan mengatakan bekas kolonel itu telah mengancam untuk membunuhnya.