KUALA LUMPUR:World Trade Centre (WTC) Kuala Lumpur berharap Dasar Pelancongan Negara (DPN) 2020 – 2030 yang diumumkan Perdana Menteri dapat mengukuhkan jaringan antara industri serta membuka ruang kepada sub sektor inovatif baharu dalam industri pelancongan yang mewujudkan lebih banyak peluang perniagaan dan pekerjaan.

Pengarah Eksekutifnya, Datuk Seri Irmohizam Ibrahim berkata, dengan peningkatan kerjasama antara sektor awam dan swasta, ia dilihat dapat menarik lebih ramai pelabur dari dalam dan luar negara seterusnya mencapai matlamat kita untuk menjadikan Malaysia sebagai Top of Mind Ecotourism Destination of the World.

"Saya dan pemain industri yang lain sedia bekerjasama dengan pihak kerajaan untuk merangka strategi dan garis panduan yang lebih mantap dan selamat agar industri acara perniagaan dapat dibuka semula seterusnya menyumbang kepada merangsang dan memantapkan ekonomi sektor pelancongan negara.

"Saya melihat perlaksanaan dasar ini menerusi enam teras strategik adalah sebuah cadangan yang bernas dan tepat ketika ini.

"Kita perlukan transformasi dan bergerak mengikut arus semasa. Jadi, usaha untuk mewujudkan zon pelaburan pelancongan yang lebih inklusif dan menggiatkan digitalisasi pelancongan adalah sangat tepat," katanya dalam kenyataan di sini, pada Rabu.

Irmohizam turut memberitahu, yang WTC menyambut baik  pengumuman Tan Sri Muhyiddin Yassin berkenaan DPN 2020 – 2030 yang dilihat menjamin kelangsungan industri pelancongan negara serta kembali menjadi destinasi pelancongan dan kebudayaan di serata dunia.

Katanya, industri acara perniagaan yang bertanggungjawab menganjur program berbentuk mesyuarat, insentif, persidangan dan pameran (MICE) merupakan salah satu industri yang berpayung di bawah sektor pelancongan dan sehingga kini mencatatkan kerugian sebanyak RM2.25bilion  disebabkan oleh pembatalan dan penangguhan kira-kira 1,550 acara perniagaan akibat sekatan perjalanan di dalam dan luar negara.

"Industri ini mengupah kira-kira 33,000 pekerja tetap di samping 60,000 pekerja separuh masa sebelum dunia digemparkan oleh pandemik COVID-19," ujarnya. 

Sehingga kini, beliau berkata,  lebih 17 peratus pekerja industri yang telah kehilangan pekerjaan dan sektor ini benar-benar memerlukan sokongan dan bantuan dari pihak kerajaan.

Muhyiddin hari ini  mengumumkan akan memberi tumpuan kepada pelancongan lestari dan peningkatan pendapatan pelancongan menerusi DPN 2020-20130. Ia sekali gus menjadi kayu ukur dan seterusnya memberi impak kepada ekonomi negara.