KUCHING:Penggubalan Rang Undang-Undang (RUU) artikel 16 Perlembagaan Sarawak bagi mentafsirkan serta menjelaskan perkataan ‘penduduk negeri’ adalah untuk menjaga keistimewaan rakyat Sarawak bagi melayakkan mereka menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).

Jelas ADUN Batu Kitang, Lo Khere Chiang, perlembagaan sedia ada tidak mengukuhkan tujuan itu.

“Situasi sekarang ini, semua rakyat dari Semenanjung Malaysia dapat masuk ke Sarawak dan tinggal di sini mempunyai alamat dan menjadi ‘penduduk negeri.’

“Mereka boleh mencalonkan diri dalam pilihan raya dan jika mereka menang mereka akan berada di dalam DUN kita. Ini adalah keadaan sekarang” jelasnya dalam sidang media di Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini.

Tambahnya lagi, atas sebab itu kerajaan negeri di bawah Gabungan Parti Sarawak(GPS) berhasrat mengubah RUU ini bagi  memberi definisi jelas mengenai istilah 'penduduk negeri'.

“Tetapi DAP membuat masalah dengan memutar belitnya.

“Saya ingin menjelaskan bahawa ini adalah niat baik GPS dan ini adalah politik DAP yang merungsingkan rakyat” tegas Lo.


Sementara itu, ADUN Layar, Gerald Rentap Jabu pula memberi jaminan GPS sentiasa mempertahan hak rakyat Sarawak.

Malah GPS katanya tiada langsung hasrat untuk membawa rakyat bukan Sarawak sebagai ADUN seperti yang dipersoalkan ADUN Kota Sentosa, Chong Chieng Jen semasa pembentangan RUU berkenaan.

“GPS dianggotai empat komponen iaitu PBB, SUPP, PRS dan PDP.

“Dalam perlembagaan semua parti ini, syarat keahlian mestilah rakyat Sarawak. Justeru kita tidak akan meminta seseorang di luar Sarawak sebagai calon,” jelasnya. 

Semalam, Speaker DUN Sarawak Datuk Amar Mohd Asfia Awang Nasar menangguhkan RUU untuk meminda Perlembagaan Sarawak selepas terdapat anomali berkaitan tafsiran istilah ‘penduduk negeri’ yang melibatkan Seksyen 66 dan Seksyen 77.

Baca: Anomali punca (RUU) pinda Perlembagaan Sarawak ditangguh - Speaker