KUALA LUMPUR: Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz menyanggah kenyataan Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Zahidi Zainul Abidin bahawa Kementerian Kewangan (MOF) tidak berbincang dengan Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) dalam pelantikan Digital Nasional Berhad (DNB) untuk melaksanakan teknologi 5G di Malaysia.

Dalam satu kenyataan, Tengku Zafrul menjelaskan Kementerian Kewangan (MOF) sentiasa bekerjasama rapat dengan KKMM dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dalam segala usaha menambah baik kesalinghubungan digital di Malaysia.

Tengku Zafrul memaklumkan cadangan menggunakan model Rangkaian Borong Tunggal atau Single Wholesale Network (SWN) bagi rangkaian 5G, serta penglibatan KKMM bermula sejak 2019.

Katanya, ia untuk menyegerakan pelancaran 5G di Malaysia yang dianggap ketinggalan berbanding Singapura, Thailand, Vietnam, Indonesia dan Filipina di mana negara itu telah berjaya melancarkan rangkaian 5G mereka seawal 2019.⠀

"Dari segi kos pajakan spektrum 5G, dakwaan bahawa “DNB akan jual pula pada telco jadi dua kali ganda peningkatan” juga tidak berasas.

"Saya telah pun menjelaskan kepada Parlimen pada 25 November 2021 bahawa DNB akan mengenakan caj kurang daripada 20 sen bagi setiap gigabit (GB) untuk 5G kepada syarikat telekomunikasi.

"Sebagai perbandingan, ini adalah jauh lebih murah berbanding kos tambahan semasa bagi setiap GB 4G oleh syarikat telekomunikasi dengan kadar 45 - 55 sen bagi setiap GB," katanya.

BACA: Teknologi 5G: MoF tidak bincang dengan KKMM ketika lantik DNB - Zahidi


Teknologi 5G: MOF tidak bincang dengan KKMM ketika lantik DNB

Beliau juga memaklumkan, melalui model SWN, setiap syarikat telekomunikasi dijangka akan membayar DNB antara RM3.5 bilion hingga RM4 bilion dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Jumlah ini, jelas Tengku Zafrul jauh lebih rendah berbanding anggaran RM7.5 bilion untuk menaik taraf satu rangkaian 4G utama kepada 5G di Malaysia.

"Ini bermakna mereka akan mendapatkan penjimatan lebih dari 50 peratus, dan penjimatan tersebut dapat mengurangkan harga perkhidmatan yang dikenakan kepada pelanggan atau pengguna.

"Pada masa yang sama, mereka juga masih boleh membayar lebih banyak dividen kepada pemegang saham masing-masing," katanya lagi.

Tengku Zafrul juga menjelaskan, kos pelaksanaan rangkaian 5G ini akan dibiayai melalui gabungan pembiayaan tertunda kepada vendor, pembiayaan perdagangan dan modal kerja, serta program sukuk yang akan diterbitkan dalam pasaran modal negara.

Jelas beliau, ia juga tidak akan melibatkan apa-apa jaminan atau pembiayaan daripada kerajaan, terutamanya secara tidak langsung, atau off-balance sheet, seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak.

"DNB akan mendapatkan pembiayaan tersebut melalui perkhidmatan kewangan seperti bank-bank, dan ini akan dibayar semula melalui hasil jualan yang dijana daripada penjualan kapasiti secara borong," katanya.

Beliau juga menegaskan DNB dianggotai oleh pakar yang paling berpengalaman dalam industri telekomunikasi dan ia sekali gus menolak dakwaan model SWN akan gagal seperti mana negara lain.

"Kebolehan kerajaan melalui DNB perlu diberi peluang kerana suatu hari nanti, kita akan dapat membuktikan bahawa andaian mereka adalah kurang tepat, dan Malaysia boleh berjaya dalam melaksanakan model ini untuk 5G," katanya.

Beliau juga menyifatkan dakwaan bahawa kepentingan kontraktor Bumiputra akan diketepikan di dalam projek 5G tidak berasas kerana salah satu syarat projek ini adalah keperluan untuk memanfaatkan sekurang-kurangnya 60 peratus kontraktor Bumiputera dalam tempoh 10 tahun akan datang.⠀⠀⠀