Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan, ketidakstabilan akan tecetus sekiranya, kumpulan pendidikan Cina, Dong Zong dan Jiao Zong terus menyentuh sensitiviti kaum lain di negara ini.

Perdana Menteri turut mengingatkan, jika kedua-dua persatuan berkenaan melakukan perkara yang sama di negara lain, sudah pasti pihak berkuasa negara itu akan bertindak dengan menggunakan gas pemedih mata.

“Tindakan itu hanya mengakibatkan kaum Melayu membalas dengan membuat kongres mereka sendiri dan akan menyuarakan agar sekolah Cina ditutup. Anda lakukan perkara seperti itu (bantah tulisan Jawi), anda akan mendapat reaksi (orang Melayu dan Islam).

“Kita hidup di negara yang berbilang kaum. Ia sangat penting bagi kita untuk mengambil kira mengenai perasaan dan sensitiviti kaum lain,” katanya kepada pemberita selepas melawat Pusat Media Antarabangsa di Sidang Kemuncak Kuala Lumpur 2019 (KL Summit 2019) di sini hari ini.

Dr Mahathir berkata demikian sebagai mengulas gesaan persatuan Dong Zong dan Jiao Zong yang menggunakan nama Dong Jiao Zong, ke atas pertubuhan berdaftar Cina yang lain untuk bersama-sama menyuarakan bantahan terhadap penulisan Jawi di sekolah vernakular.


Semalam, Dong Jiao Zong dilaporkan berkata, Kongres Organisasi Cina adalah gabungan kekuatan untuk menjaga kedaulatan lembaga sekolah di bawah naungan mereka.

“Ia juga adalah gesaan kepada kerajaan untuk mendengar suara rakyat dan membatalkan pengenalan pelajaran Jawi dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia untuk sekolah jenis kebangsaan,” kata pertubuhan itu dalam kenyataan yang dikeluarkan.

Mengulas lanjut, Dr Mahathir berkata, walaupun negara ini menghormati kebebasan bersuara, tetapi ia tidak boleh disalahgunakan sewenang-wenangnya.

“Anda mula menyerang kaum lain, atau melakukan sesuatu yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan, hasilnya adalah ketidakstabilan dan kacau-bilau, ramai orang akan menjadi miskin dan akhirnya pergi meninggalkan negara ini” katanya lagi.