KEMAMAN:Tindakan pantas dua beranak berjaya menyelamatkan seorang penjawat awam yang nyaris dihanyutkan air bersama kereta dipandunya di Kampung Batu 10 berhampiran susur keluar Plaza Tol Chukai hari ini.

Dalam kejadian kira-kira 12.50 tengah hari itu, Ausdi Muhamed, 53, dan anaknya Amir Syafiq, 28, sedang berehat di rumah sebelum menerima panggilan telefon dari penduduk kampung yang memaklumkan terdapat sebuah kereta dihanyutkan air di kawasan tersebut.

"Dia pesan agar saya bawa bot kerana dipercayai pemandu masih berada dalam kereta tersebut. Saya dan anak bergegas pergi menaiki traktor dan membawa bot ke lokasi kejadian yang terletak satu kilometer dari rumah.

"Dari jauh memang nampak ada kereta Perodua Myvi berwarna putih terapung-apung setelah melanggar batang paip. Saya dan anak menaiki bot untuk sampai ke kereta tersebut. Mulanya kami bercadang hendak pecahkan cermin untuk menyelamatkan pemandu lelaki itu namun percubaan membuka pintu akhirnya berjaya dan beliau menaiki bot kami untuk ke bahu jalan," katanya ketika ditemui pemberita di rumahnya hari ini.

Difahamkan, pemandu Perodua Myvi itu yang bekerja sebagai Pembantu Perawatan Kesihatan di Hospital Kemaman di Chukai sedang dalam perjalanan pergi ke tempat kerja setelah pulang dari bercuti di kampungnya di Bukit Payong dekat Marang.

Ausdi yang bertugas di Majlis Perbandaran Kemaman berkata dia dan anaknya mengambil masa hampir 30 minit untuk menyelamatkan penjawat awam itu.

"Kebetulan sahaja saya berada di rumah ketika itu dan syukur sangat penjawat awam itu selamat. Bagaimanapun keretanya pula terpaksa ditarik dengan menggunakan khidmat dua agensi iaitu Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) serta Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM).

Memang arus agak deras di laluan ini dan sebelum ini pun, pernah juga berlaku kereta rosak dan enjinnya mati akibat cuba mengharung air, namun pemandu sempat keluar daripada kenderaan," katanya.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Chukai, Mohd Zailani Abdullah berkata mangsa yang berusia 27 tahun itu bertolak dari Marang pada 10.15 pagi tadi untuk bekerja syif pada sebelah malam.

"Ketika sampai di lokasi, mangsa cuba meredah air yang sedang melimpah atas jalan walaupun ketika itu arus laju.

"Tidak lama kemudian, kereta yang dipandu mangsa tiba-tiba dibawa arus ke sebelah kiri bahu jalan dan hanyut ke dalam semak menyebabkan mangsa terperangkap di dalam kereta akibat terkunci selama 15 minit," katanya kepada pemberita hari ini.

Mohd Zailani berkata mangsa tidak mengalami sebarang kecederaan dan dibawa ke Balai Polis Chukai untuk membuat laporan kemalangan.

Beliau turut menasihatkan pengguna jalan raya agar lebih berhati-hati dan tidak mengambil risiko untuk meredah laluan yang dinaiki air bagi mengelak kejadian tidak diingini.

-- BERNAMA