BUTTERWORTH: Dua buah kilang memproses ikan di Limbungan Chain Ferry, Butterworth di kompaun masing-masing RM4,000 dan RM6,000 selepas didapati gagal menguruskan buangan terjadual hingga berlaku pencemaran bau.

Kompaun dikeluarkan Jabatan Alam Sekitar (JAS) Pulau Pinang hari ini selepas pihak JAS  mendapati kilang terbabit gagal menguruskan buangan terjadual  mengikut Peraturan Buangan Terjadual 2005.

Pengarah JAS negeri, Sharifah Zakiah Syed Sahab, berkata pihaknya sebelum itu menerima aduan bau busuk dari penduduk Taman Limbungan Indah dan turun ke lapangan pagi tadi  bagi menjalankan pemeriksaan.

“Siasatan pihak JAS Pulau Pinang mendapati aduan adalah berasas dan jarak antara penduduk taman dengan premis kilang adalah sekitar 30 meter sahaja,Operasi kilang memproses ikan akan memberi kesan bau apabila angin bertiup  ke arah kawasan perumahan tersebut.

“Justeru, tindakan kompaun berjumlah RM 10,000 dikenakan di atas dua kilang yang diperiksa yang didapati gagal menguruskan buangan terjadual  mengikut Peraturan Buangan Terjadual 2005” katanya dalam kenyataan hari ini.

Sharifah Zakiah berkata,  notis arahan bawah Seksyen 31 dan 37, Akta Kualiti Alam Sekeliling, 1974, juga dikeluarkan supaya pihak kilang mengambil tindakan segera bagi mengawal pencemaran bau.