LUMUT:Dua penginapan pekerja sebuah kilang sarung tangan di lokasi berasingan di Kampung Acheh, Sitiawan, di sini, didapati sesak dan melebihi kapasiti penghuni bagi sesebuah unit rumah selain tidak mendapat perakuan penginapan daripada Jabatan Tenaga Kerja (JTK).

Operasi yang dijalankan JTK bersama-sama polis dan beberapa agensi termasuk Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) serta pihak berkuasa tempatan mendapati penginapan terdiri daripada enam blok itu dihuni hampir 1,000 pekerja warga asing.

Pengarah Bahagian Penguatkuasaa JTK Semenanjung Malaysia Zaini Yaacob berkata keadaan itu jelas melanggar peruntukan di bawah Akta Standard Minimum Perumahan Penginapan dan Kemudahan Pekerja 1990 (Akta 446).

Beliau berkata operasi selama tiga jam bermula kira-kira 3 petang tadi dijalankan berdasarkan aduan daripada orang awam berhubung kesesakan yang berlaku di unit penginapan berkenaan.

"Kesalahan yang paling kita nampak adalah berhubung kegagalan majikan mendapatkan perakuan penginapan daripada JTK.

"Hasil tinjauan memang berlaku kesesakan dalam unit berkenaan yang mana satu unit (bilik tidur) perlu dua orang sahaja tetapi dihuni lebih daripada empat orang," katanya selepas menjalankan pemeriksaan di kedua-dua pusat penginapan terbabit di sini hari ini.

Zaini berkata semakan mendapati kesemua blok bangunan itu sesuai untuk didiami tetapi masih terdapat beberapa perkara yang tidak dipatuhi.

"Antara kemudahan-kemudahan yang tidak disediakan seperti katil dan tilam namun dari segi kebersihan, saya berpuas hati, tiada masalah kebersihan dan kekotoran.

"Malah, ada katil diletakkan di ruang rehat tetapi sepatutnya katil itu berada di ruang bilik tidur, jadi majikan telah gagal mematuhi peraturan di bawah Akta 446," katanya.

Zaini berkata pihaknya akan membuka kertas siasatan ke atas majikan atau penyedia penginapan berpusat yang gagal mematuhi peruntukan di bawah akta berkenaan.

"Siasatan lanjut masih dijalankan dan perbincangan akan diadakan dengan majikan bagi mengambil langkah dalam mengatasi masalah tersebut untuk jangka masa pendek," katanya.

-- BERNAMA