KUALA LUMPUR: Dua lagi unit Sapura Energy Bhd yang dibebani hutang, Sapura Pinewell Sdn Bhd (SPSB) dan Sapura Fabrication Sdn Bhd (SFSB), telah dikenakan petisyen penggulungan kerana gagal menjelaskan RM906,194 dalam jumlah tertunggak.

SPSB dan SFSB mendapat petisyen pada 8 Julai lalu, berikutan invois yang tidak dibayar masing-masing daripada Plomo Group Sdn Bhd dan Marine Creation Sdn Bhd, menurut pemakluman syarikat itu di Bursa Malaysia.

SPSB didakwa gagal membayar RM392,120.70 berhubung kontrak pembekalan minyak gas marin dan air tawar kepada sebuah vesel.

Mahkamah telah menetapkan 28 Julai dan 6 Sept untuk pengurusan kes dan pendengarannya.

Sementara itu, SFSB gagal membayar RM514,073.34 di bawah kontrak penyewaan kapal. Tarikh pengurusan kes dan perbicaraan ditetapkan masing-masing pada 9 Ogos dan 23 Ogos.

Mahkamah Tinggi sebelum ini telah memberikan Sapura Energy Bhd dan 22 anak syarikat milik penuhnya lanjutan sembilan bulan berhubung perintah sekatan terhadap pemiutang mereka, yang akan tamat pada 10 Mac 2023, bagi membolehkan kumpulan itu menstruktur semula hutangnya di bawah skim susunan.

“Memandangkan perintah sekatan dan lanjutan sekatan berkuat kuasa, berhubung dengan Petisyen-1 (SPSB), syarikat akan meminta penangguhan Petisyen-1 sementara menunggu keputusan skim perkiraan yang dicadangkan.

“Bagi Petisyen-2 (SFSB), syarikat akan meminta Pempetisyen-2 menarik balik petisyennya kerana ia melanggar perintah sekatan dan lanjutan.

"Sekiranya Pempetisyen-2 gagal dan/atau enggan berbuat demikian, syarikat mungkin terpaksa mengambil tindakan undang-undang selanjutnya terhadap Pempetisyen-2,” kata Sapura Energy.

Tiada anak syarikat adalah anak syarikat utama syarikat seperti yang ditakrifkan di bawah Bab 1 Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama, katanya.

Berdasarkan penyata kewangan teraudit bagi tahun kewangan berakhir 31 Jan 2022, Sapura Energy telah melabur sejumlah RM427.95 juta dalam SPSB, dan RM4.296 bilion dalam SFSB.

Syarikat itu kini sedang berunding dengan pemiutangnya mengenai pelan penyelesaian yang dicadangkan sebagai sebahagian daripada pelan penstrukturan semula hutangnya, selepas menerima beberapa petisyen penggulungan.

Pada bulan Jun, syarikat itu diklasifikasikan sebagai syarikat Nota Amalan 17, kerana ekuiti pemegang sahamnya sebanyak RM85 juta jatuh di bawah 50% daripada modal sahamnya sebanyak RM10.9 bilion.- DagangNews.com