KUALA LUMPUR: Kerajaan hari ini memutuskan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di tiga lokaliti di Pahang dan Sabah.

Menurut Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, kawasan tersebut ialah ialah Kampung Paya Teh, Jerantut dan Seri Kemunting, Kuantan di Pahang serta Kampung Sungai Langgas di Kunak, Sabah.

Pelaksanaan PKPD di ketiga-tiga lokaliti berkenaan berkuat kuasa mulai 17 sehingga 30 Mei ini.

"Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) hari ini melaporkan situasi semasa kes COVID-19 di Kampung Paya Teh, Jerantut, Pahang. Sehingga kini, KKM telah melaksanakan 54 ujian saringan ke atas penduduk di lokaliti tersebut dan 35 daripadanya disahkan positif COVID-19.

"KKM juga melaporkan berlaku peningkatan kes dalam tempoh seminggu dengan kadar kebolehjangkitan yang tinggi di lokaliti itu.

"Setelah membuat penilaian risiko bersama pelbagai agensi dalam Jawatankuasa Teknikal PKP dan atas nasihat KKM, kerajaan bersetuju melaksanakan PKPD di Kampung Paya Teh, Jerantut, Pahang berkuat kuasa 17 Mei sehingga 30 Mei 2021," katanya.

Ujar Ismail, pelaksanaan PKPD itu bagi memudahkan petugas kesihatan menjalankan pengesanan awal kes COVID-19 serta menyekat penularan jangkitan di kawasan luar.

Mengenai PKPD di Seri Kemunting pula, katanya sehingga kini, KKM telah melaksanakan 62 ujian saringan ke atas penduduk di lokaliti tersebut dan 16 daripadanya disahkan positif COVID-19.

"Setelah membuat penilaian risiko bersama pelbagai agensi dalam Jawatankuasa Teknikal PKP dan atas nasihat KKM, Kerajaan bersetuju melaksanakan PKPD di Seri Kemunting, Kuantan, Pahang berkuat kuasa 17 Mei sehingga 30 Mei 2021," katanya lagi.

Sementara itu, bagi PKPD di Kampung Sungai Langgas, Ismail Sabri berkata sehingga kini sebanyak 17 kes telah dikesan hasil ujian saringan ke atas 34 individu di lokaliti tersebut oleh petugas KKM.

Ujarnya, pelaksanaannya adalah bagi tujuan sama iaitu membendung penularan COVID-19, sekali gus memudahkan pengesanan awal dilaksanakan anggota KKM dalam tempoh secepat mungkin.