Dua peluncur sukan udara paraglider maut apabila paraglider yang dinaiki mereka terhempas lalu tersangkut di atas pokok di Gunung Jerai dekat Gurun, Kedah hari ini.

Dalam kejadian jam 12.30 tengah hari tadi, mangsa, Mohd Hazlan Ismail, 32, dan Liang Chong Kee, 52 tahun dari Kelab Luncur Udara Indera Kayangan, Perlis mati di tempat kejadian akibat kecederaan yang parah di kepala.

Mangsa difahamkan mengalami kesukaran untuk mengawal paraglider mereka susulan angin kencang sehingga ia sukar dikawal.

Paraglider yang dinaiki mangsa juga dikatakan gagal diimbangi lalu mengakibatkan mereka terhempas di kawasan cerun bukit.


Sementara itu, Penolong Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Kedah, Nazri Zakaria berkata, pihaknya menerima panggilan pada jam 12.53 tengah hari dan mengambil masa hampir satu jam setengah untuk membawa turun mangsa.

"Bila kami sampai dua orang paraglider yang tersangkut di pokok pada ketinggian 6 meter telah diturunkan oleh rakan mereka.

"Pihak bomba menurunkan mangsa (dari atas bukit) dengan menggunakan tali dan juga tandu dengan keadaan mereka agak kritikal," kata Nazri.

Mayat kedua-dua mangsa dihantar ke Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar untuk bedah siasat.

Ini merupakan kejadian pertama melibatkan sukan itu selepas kawasan Gunung Jerai dijadikan lokasi aktiviti sukan luncur udara paragliding sejak ia dilancarkan Mac lalu.