Dua pendaki negara dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM) berazam menakluki tujuh puncak di tujuh benua selepas berjaya menawan Gunung Everest dari arah Tibet pada 23 Mei lalu.

Farul Aidib Mahamad Yusoff, 22, yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2) dari Kathmandu malam tadi, berkata bagaimanapun niat itu hanya akan dilaksanakan selepas beliau tamat pengajian dalam tempoh dua tahun lagi.

"Niat dan firasat ada, tetapi perancangan masih belum ada. Saya kini pelajar tahun kedua Sarjana Muda Pengurusan (Teknologi) dan masih perlu menamatkan pengajian saya.

"Jadi, fokus sekarang ialah menghabiskan pengajian saya sebelum saya menakluk gunung-gunung lain," kata anak kelahiran Kuala Terengganu, Terengganu kepada pemberita selepas tiba di klia2 pada jam 9.54 malam tadi.

Kepulangan Farul Aidib bersama jurulatihnya, Azim Afif Ishak, disambut oleh Naib Canselor Prof Datuk Ir Datuk Dr Wahid Omar, keluarga dan pelajar-pelajar UTM.

Tawan puncak dunia tertinggi dari arah laluan utara (Tibet) dengan mengharungi pendakian setinggi 2,352.19 meter yang memakan masa selama 17 jam selepas bergerak dari Kem 3 yang menjadi Kem Induk.

Menceritakan pengalamannya ketika berada di sana, Farul Aidib, yang merupakan anak kelapan daripada 10 beradik, berkata sepanjang misi UTM Everest Tibet 2016, pelbagai rintangan dihadapi khususnya cuaca buruk.

"Terutama semasa saya turun dari puncak Gunung Everest bersama sherpa saya, pada masa itu cuaca agak buruk dan angin kencang, setiap langkah saya ambil, saya akan jatuh.

"Disebabkan laluan sempit dan berbatu, langkah yang saya ambil menyebabkan saya jatuh ke dalam jurang. Kemudian sherpa saya membantu saya untuk dinaik semula," katanya.

Farul Aidib, yang berjaya menjejakkan kaki di puncak Gunung Everest pada 9.46 pagi waktu Nepal (12.15 tengah hari waktu Malaysia), berasa syukur dan menyatakan terpegun dengan keindahan pemandangan dan cuaca ketika itu begitu baik.

Azim Afif, 28, pula menyifatkan perjalanan mendaki Gunung Everest dari laluan Tibet (laluan utara) yang sememangnya mencabar kerana angin kuat, laluan sukar selain kepayahan mendapat sumber makanan terutamanya makanan halal.

Graduan Sarjana Muda Sains Komputer dari Kulim, Kedah, yang tiba di puncak tertinggi dunia pada 11.22 pagi waktu Nepal (kira-kira 11.40 pagi waktu Malaysia) mengalami masalah apabila topeng oksigen yang dipakainya menjadi beku menyebabkan beliau mengalami kekurangan oksigen selama dua jam.

"Walapun ada topeng gantian di dalam beg sherpa, tetapi kita hanya dapat tukar topeng selepas empat jam di kawasan rata pada aras 8,600 meter," katanya, sambil menambah hasrat menamatkan pendakian di 14 gunung yang mempunyai ketinggian 8,000 meter di dunia dalam masa terdekat.

Farul Aidib dan Azim Afif memulakan perjalanan mendaki Gunung Everest dari laluan utara Gunung Everest pada 19 Mei lalu yang dari segi teknikalnya lebih mencabar dari laluan barat Nepal, selain kesukaran memasuki wilayah autonomi tersebut.

Pendakian menerusi Tibet adalah percubaan ketiga selepas percubaan pertama pada 2014 dan kedua pada 2015 melalui Nepal gagal disebabkan oleh runtuhan salji dan gempa bumi.