IPOH: Sebanyak 347 kes penderaan kanak-kanak dilaporkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri Perak sepanjang tahun lalu.

Exco Wanita, Keluarga dan Kebajikan Masyarakat Negeri Perak, Datuk Dr Wan Norashikin Wan Noordin berkata, jumlah itu meningkat sedikit berbanding 342 kes yang dilaporkan pada 2020.

Menurutnya, kes penderaan yang dilapor melalui Polis Di Raja Malaysia (PDRM) pula adalah 23 tahun lalu dan 29 pada 2020.

Katanya, terdapat beberapa punca yang menyebabkan isu kes penderaan kanak-kanak di negeri ini.

“Perbalahan kerap kali berlaku terutama dalam keluarga yang sedang mengalami krisis rumah tangga.

“Keadaan ini ditambah lagi dengan wujudnya masalah komunikasi antara ibu dan bapa dengan anak-anak sehingga menyebabkan kecederaan terhadap kanak-kanak yang tidak bersalah,” katanya menjawab soalan Leow Thye Yih (DAP-Pokok Asam) pada Persidangan DUN Perak, di sini, hari ini.

Menurutnya, perceraian ibu bapa, ibu tunggal, ibu ditinggalkan atau berpisah dengan suami tanpa melalui prosedur yang sah, turut mendorong kepada berlakunya penderaan terhadap kanak-kanak yang tidak mendapat perhatian dan penjagaan yang sempurna.

Selain itu, ujarnya, terdapat juga ibu yang mengikut teman lelaki dan mengabaikan tanggungjawab penjagaan terhadap kanak-kanak.

“Kanak-kanak seperti ini akan mengalami penderaan emosi serta ada yang turut menjadi mangsa penderaan dari teman lelaki ibu mereka,” tambahnya.

Wan Norashikin berkata, masalah kewangan juga merupakan faktor yang menyumbang kepada berlakunya penderaan terhadap kanak-kanak.

“Apabila kewangan tidak dapat diuruskan dengan baik, anak-anak menjadi mangsa penderaan dan pengabaian terutama dari sudut hak asasi kanak-kanak yang tidak terjaga.

“Peningkatan kes bagi masalah kewangan ini dilihat mempunyai kaitan dengan keadaan ekonomi semasa yang tidak menentu menyebabkan hak anak-anak terabai,” kata beliau.

Katanya, antara inisiatif yang dilakukan oleh JKM dalam membantu mangsa penderaan ialah memberi perlindungan awal kepada kanak-kanak.

Ini dilakukan dengan mengenal pasti mereka yang layak dan sesuai untuk memelihara kanak-kanak tersebut, dengan perintah mahkamah.

Di samping itu, ujar Wan Norashikin, JKM juga menyediakan bimbingan dan kaunseling bagi kes-kes penderaan, terutama yang melibatkan penderaan seksual.