KUALA LUMPUR: Walaupun dunia mungkin lebih bersedia daripada segi logistik untuk kecemasan kesihatan masa depan, komuniti global masih belum mampu sepenuhnya menangani persoalan etika asas dalam perubatan.

Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah bertitah, dunia memerlukan lebih banyak penerokaan yang bernas, kolaboratif dan beretika jika mahu mempersiapkan diri dengan berkesan bagi menghadapi cabaran kesihatan global pada masa hadapan.

Titah baginda, walaupun pandemik COVID-19 bermula lebih tiga tahun lalu dan bukan lagi kecemasan kesihatan global, namun, kesan perubatan, emosi dan sosialnya terus dirasai di seluruh dunia.

"Keperluan untuk bertindak balas dengan begitu pantas dalam menghadapi krisis meninggalkan sedikit ruang untuk mempertimbangkan implikasi psikologi dan etika yang lebih mendalam daripada peristiwa sedemikian.

"Sebagai contoh, bagaimana untuk mengimbangi ancaman perubatan segera kepada satu kumpulan yang terdedah dengan potensi kesan kesihatan mental jangka panjang kepada yang lain?

"Atau untuk mempertimbangkan ruang yang tersisa untuk individu apabila tindakan kolektif besar-besaran diperlukan untuk mengatasi kecemasan kesihatan utama?

"Atau bagaimana untuk membuat keputusan dalam keadaan di mana tindakan yang lebih penuh belas kasihan mungkin juga merupakan tindakan yang berpotensi menggalakkan penyebaran penyakit yang boleh membawa maut?" titah baginda.

Baginda bertitah demikian semasa mencemar duli menyempurnakan pelancaran buku ilmiah terbitan Springer berjudul "Islam and Biomedicine" di Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam (ISTAC), UIAM, di sini, pada Khamis.

Buku tersebut disunting Felo Pusat Pengajian Islam Universiti Oxford, Datuk Dr. Afifi Al-Akiti dengan hasil kerjasama Pakar Perubatan Universiti Chicago, Dr Aasim Padela.

Sultan Nazrin bertitah, dalam bidang seperti inilah karya dan pemikiran yang dikemukakan dalam buku
Islam and Biomedicine boleh memberi sumbangan yang begitu penting.

"Esei tentang ketegangan antara determinisme perubatan dan konsep Islam tentang manusia sebagai agen moral bebas. Kita mempunyai penerokaan pendekatan holistik dan atomistik terhadap kesihatan manusia dan perspektif berbeza yang ditawarkan oleh setiap satu.

"Kita mempunyai soal siasat yang berterusan tentang persoalan apakah kehidupan manusia dan mengapa ia penting. Esei-esei ini mencontohi cara berfikir melalui soalan moral yang sukar yang mana ubat, iman dan belas kasihan semuanya boleh memberikan jawapan yang berbeza," titah baginda lagi.

Dalam titah baginda itu juga, Sultan Nazrin menyentuh mengenai kecerdasan buatan (AI) yang mencatatkan kemajuan pantas dan bagaimana ia dialu-alukan dan diraikan terutamanya dalam bidang perubatan.

"Dalam beberapa minggu kebelakangan ini sahaja, kita telah mendengar bagaimana AI boleh membantu memadankan pesakit dengan rawatan yang lebih disesuaikan dan oleh itu berkesan; bagaimana ia boleh mengurangkan masa rawatan radioterapi dan bagaimana ia boleh mempercepatkan penemuan antibiotik baharu.

"Tetapi ada yang lain mengecam bahayanya. AI dikhuatiri akan menggantikan sejumlah besar pekerjaan, menghantar gelombang kejutan melalui ekonomi yang tidak pernah dilihat sejak Revolusi Perindustrian Pertama pada abad ke-19.

"Keupayaannya yang luar biasa untuk menjana teks dan imej hampir serta-merta menimbulkan ancaman kepada kreativiti dan cara ia ditakrifkan sekaligus menimbulkan persoalan mencabar tentang hak harta intelek dan nilai imaginasi manusia.

"Di tengah-tengah semua kebimbangan di sekeliling AI ini adalah persoalan asas tentang apa yang unik, apa yang berharga dan apa yang suci tentang kesedaran manusia," titah baginda lagi.

Sultan Nazrin bertitah, buku Islam and Biomedicine mempertimbangkan persoalan-persoalan berkenaan daripada pelbagai perspektif dalam 13 bab.

Titah baginda lagi, buku berkenaan adalah lambang kepada semua perkara yang tidak dapat dilakukan oleh AI.

"AI boleh melakukan banyak perkara, ia boleh mendiagnosis, menetapkan, menjana kandungan, mengumpulkan pengetahuan semuanya pada kelajuan luar biasa mengikut set data dan model yang dilatihnya.

"Tetapi ia tidak boleh seperti yang dilakukan oleh pakar perubatan dan saintis manusia yang cemerlang, melihat data dan kemudian membuat pertimbangan holistik tentang tindakan terbaik dengan mengambil kira kesejahteraan fizikal, mental dan emosi pesakit. Ia juga tidak boleh mengikut jejak langkah ahli falsafah kita yang bijak, ahli teologi, ulama yang kerjanya selalunya harus meneroka jauh melampaui alam data.

"Mesin AI bukanlah makhluk bermoral, dapat memahami nuansa etika dan menerapkan belas kasihan kepada situasi yang rumit dan membuat keputusan. Hanya manusia yang boleh melakukannya," titah baginda.

Buku Islam and Biomedicine, titah Sultan Nazrin, menjadi bukti kukuh kepada manusia dan sumbangan unik yang boleh dilakukan walaupun AI berkembang pantas pada tahun-tahun mendatang.

Justeru itu, Sultan Nazrin bertitah, buku penting itu membuka jalan untuk projek bersama masa depan antara ulama, ulama agama Islam dan saintis serta perubatan moden.

"Dunia memerlukan lebih banyak usaha kolaboratif dan antara disiplin seperti ini," titah Sultan Nazrin.