Jabatan Perhutanan Negeri Perak menahan enam lelaki yang disyaki melakukan aktiviti pencerobohan hutan di Hutan Simpan Bukit Tapah, dekat sini, hasil aduan yang diterima pada Rabu.

Menurut jabatan berkenaan, ekoran aduan itu, satu pasukan Unit Tindakan Khas (UTK) Daerah telah menjalankan kerja-kerja semakan dan risikan di kawasan tersebut untuk mendapatkan maklumat yang lebih jelas dan terperinci.

Katanya, hasil risikan itu, mereka berjaya menahan enam suspek lelaki di dalam Kompartmen 157, Hutan Simpan Bukit Tapah.

“Pasukan juga telah menemui khemah yang disyaki telah digunakan oleh suspek untuk bermalam di dalam hutan.

“Suspek turut mendakwa telah memasuki Hutan Simpan Bukit Tapah pada 9 Disember untuk mencari dan mengeluarkan buluh betong tetapi gagal mengemukakan sebarang dokumen kebenaran memasuki HSK iaitu permit memasuki Hutan Simpan Kekal dari Pejabat Daerah Hutan Tapah.

“Selain itu, suspek juga gagal menunjukkan sebarang dokumen kebenaran/lesen kecil bagi kerja-kerja mengeluarkan hasil hutan,” katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan pada Khamis.

Menurut kenyataan itu, semasa semakan dibuat, mereka tidak menemui sebarang hasil hutan seperti buluh di sekitar kawasan khemah.

Bagaimanapun, mereka telah merampas dan menyita masing-masing satu unit mesin gergaji berantai dan parang, dua khemah dan satu unit ‘fly sheet’ yang disyaki digunakan oleh suspek.

Menurut kenyataan itu lagi, satu laporan polis telah dibuat di Balai Polis Tapah dan kesemua suspek telah dilepaskan dengan bon jaminan polis.