ALOR SETAR: Ketika ramai kanak-kanak lain selesa bermain permainan video dan telefon pintar, lain pula bagi kanak-kanak di kawasan perkampungan nelayan di Kampung Kuala Sala dekat Alor Setar.

Ramai kanak-kanak yang masih bersekolah rendah kelihatan ringan tulang melakukan aktiviti menjala ikan dan mengambil upah mengelas  siput kepah untuk mencari wang persediaan ke sekolah.

Ketika kru Astro AWANI tiba di pelantar siput Kuala Sala kelihatan dua kanak-kanak berusia 10 dan 12 tahun sedang menjala ikan. Kembangan jala yang ditebar kemas dan apabila ditarik penuh berisi ikan.

Mengorek cerita, Astro AWANI mendekati Muhammad Roiss Akmal Mohd Nor, 12, yang petah berbicara dan tidak segan silu menjawab apabila ditanya.

Kelas siput buat belanja sekolah

Menurut pelajar Sekolah Kebangsaan Pematang Buloh ini, dia akan ke jeti ini seawal jam 7.30 pagi setiap hari untuk menjala ikan sementara menanti bot siput pulang.

Anak sulung daripada dua beradik ini berkata, antara hasil tangkapan yang kerap diperoleh adalah ikan bulan, gelama, sembilang dan belukang.

Katanya, sedikit hasil tangkapan akan dibawa pulang untuk dimasak oleh neneknya manakala selebihnya dijual dengan wang diperoleh disimpan di dalam tabung.

"Kalau ikan belukang sekilogram RM5... tapi yang lain tak jual, bagi dekat tok (nenek) sahaja buat ikan kering... masak gulai.

"Duit jualan saya simpan dalam tabung. Nanti boleh guna nak beli baju sekolah.

"Kalau kelas (pilih) siput tu, kadang-kadang dapat dua bakul, tiga bakul. Kalau harap kepada jala ikan saja, kadang-kadang orang tak mau beli. Tapi, kelas siput saya dapat upah sebakul RM8," katanya.

Muhammad Roiss dan Muhammad Hafiz menunjukkan hasil tangkapan ikan.

Bagi rakannya, Muhammad Hafiz Che Din, 10, dia akan menunggu di pelantar untuk mengelas siput setiap hari dan mendapat upah RM16 sehari.

"Maksud kelas ni, kami kena buang kulit siput dan pilih isi saja letak dalam bakul. Hasil upah saya simpan dan bagi kepada tok. Kadang-kadang buat beli baju sekolah, buku sekolah. Yang lebih tu buat belanja sekolah nanti," katanya.

Nur Aini Husna meluangkan masa dua jam sehari mengelas siput dan mendapat upah kira-kira RM16.

Seorang lagi rakan mereka, Nur Aini Husna Mohd Nor, 11, berkata dia meluangkan masa dua jam sehari mengelas siput di situ dan mendapat upah kira-kira RM16.

Katanya, ibu dan bapanya mengajar untuk menabung demi masa depan dan melanjutkan pelajaran ke universiti.

"Saya guna duit ini untuk beli baju sekolah, buku sekolah kasut sekolah..makan dan barang-barang sekolah," katanya.

Sementara itu, seorang nelayan di kampung berkenaan, Sabiri Saidin, 27, berkata dia sering memberi semangat dan perangsang kepada anak-anaknya yang turut kerap mengambil upah mengelas siput.

Baginya, bukan mudah untuk senang dan mereka tidak boleh berpeluk tubuh untuk mengubah keadaan.

Katanya, setiap hari selepas pulang daripada menangkap siput dia bersama awak-awak bot akan terus mengangkat siput ke atas pelantar.

"Saya ajar anak berdikari cari duit sendiri supaya mereka pandai menabung. Tapi kalau untuk makan pakai saya sediakanlah, cuma saya mahu mereka belajar cari duit sendiri ketika cuti sekolah," katanya.