SLOVAKIA 0 SEPANYOL 5

Sepanyol memanfaatkan aksi buruk Martin Dubravka untuk membelasah Slovakia 5-0 bagi melayakkan diri ke pusingan 16 Euro 2020 awal pagi tadi.

Skuad kendalian Luis Enrique itu memerlukan kemenangan untuk mengesahkan kemaraan mereka selepas sekadar seri dalam dua perlawanan pertama dan penjaga gol Slovakia, Dubravka, memudahkan tugas itu.

Dubravka menyelamatkan sepakan pernati Alvaro Morata pada awal permainan -- Sepanyol gagal menyempurnakan sepakan penalti buat kali kelima berturut-turut -- sebelum secara janggalnya menolak masuk bola ke gawang sendiri susulan percubaan jarak jauh Pablo Sarabia yang terkena palang selepas setengah jam permainan.

Gol itu jelas menaikkan semangat Sepanyol untuk memperoleh kemenangan besar -- kali pertama mereka menjaringkan lima gol dalam satu perlawanan Kejohanan Eropah.


Jaringan pertama Aymeric Laporte di peringkat antarabangsa menjadikan kedudukan 2-0 sebelum waktu rehat dan penyudah Sarabia dan Ferran Torres selain gol sendiri Juraj Kucka dalam babak berikutnya memastikan La Roja mara dengan bergaya ke pusingan kalah mati.

Dengan kemenangan itu, Sepanyol akan berdepan Croatia di Stadium Parken bagi penentuan ke suku akhir awal pagi Selasa ini.