Penganjuran Kongres dan Kejohanan Persekutuan Robot Bola Sepak Antarabangsa (FIRA) Piala Malaysia menjadi medium terbaik untuk negara melahirkan saintis dan jurutera yang mampu bersaing di peringkat antarabangsa.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Idris Jusoh berkata pendedahan terhadap bidang robotik masih baru di negara ini jika dibandingkan dengan negara maju yang lain.

"Kejohanan FIRA Piala Malaysia merupakan platform yang baik bagi menterjemahkan teori yang dipelajari semasa proses pengajaran dan pembelajaran kepada projek masa sebenar iaitu sistem robot bola sepak dan kemahiran mengendalikan peralatan elektronik serta komputer.

"Pertandingan ini juga dapat membentuk sikap kreatif dalam diri pelajar kerana kreativiti merupakan salah satu ciri yang dikehendaki syarikat multinasional untuk mencari pekerja," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menutup Kejohanan FIRA Piala Malaysia di sini hari ini.

Teks ucapannya dibacakan Ketua Pengarah Jabatan Pendidikan Politeknik Datuk Mohlis Jaafar.

Justeru katanya, pertandingan berkenaan wajar diteruskan agar kemahiran pelajar dapat diketengahkan seterusnya mampu membuka mata pihak industri tentang kelebihan pelajar dalam bidang robotik, sains dan teknologi.

Dalam pada itu, beliau juga mengingatkan politeknik mempunyai peranan yang besar dalam mencorak masa hadapan bidang Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) negara.

Katanya, ini kerana pelanggan dan pemain industri meletakkan kehendak yang semakin tinggi dan mencabar pada hari ini.

Sementara itu, Mohlis dalam sidang media berkata, Jabatan Politeknik telah mewujudkan dua Pusat Robotik bagi meningkatkan kemahiran dalam kalangan pelajar bidang berkenaan.

"Dua pusat berkenaan diwujudkan di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah (POLISAS) dan Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah Kulim. Ia kini dalam peringkat pelaksanaan dan kita akan menambah kelengkapan yang diperlukan dari semasa ke semasa," katanya.

Dalam pada itu Mohlis menambah, komitmen dan penyertaan yang ditunjukkan dalam kejohanan selama enam hari bermula dari 29 Mei itu menunjukkan kejayaan yang memberangsangkan dengan merekodkan jumlah penyertaan paling banyak sepanjang penganjurannya

Ia disertai 86 pasukan daripada 23 institusi pengajian tinggi dari politeknik serta Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Malaysia Perlis (UNiMAP) dan Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM).

Sebanyak enam kategori dipertandingkan dalam kejohanan kali ini yang menyaksikan Politeknik Port Dickson dinobatkan sebagai juara keseluruhan.