Sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang didakwa memfitnah DAP digesa menarik balik kenyataan mereka serta meminta maaf jika tidak mahu berdepan tindakan undang-undang.

Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata beliau juga akan membuat laporan polis terhadap NGO yang dikenali sebagai Gabungan NGO Gagasan Kuasa Tiga (G3) itu.

“Atas nasihat (peguam), saya minta mereka tarik balik tuduhan dan membuat kenyataan kalau tidak mahu dikenakan tindakan perundangan.

“Laporan polis pun saya akan buat,” katanya di Lobi Parlimen hari ini.

Sebelum ini, NGO berkenaan dilapor menuduh DAP menjadi dalang menggerakkan agenda agar kerajaan meratifikasikan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) diratifikasi kerajaan.

Pengerusi G3, Raggie Jessy mendakwa isu ICERD merupakan agenda tersembunyi DAP yang dibawa Guan Eng dan Lim Kit Siang bagi menghapuskan hak istimewa orang Melayu-Islam di negara ini.

Guan Eng yang merupakan Setiausaha Agung DAP berkata dakwaan NGO itu merupakan satu fitnah yang jahat.

“Apabila kita mengalami krisis kewangan dan fiskal, pihak bertanggungjawab dalam rasuah dan tidak dapat urus ekonomi dengan baik, mereka akan cuba alih perhatian kepada isu-isu perkauman dan kebencian ke atas rakyat Malaysia.

"Saya harap rakyat Malaysia dapat lihat dan menilainya dan membezakan antara benar dan batil," katanya.

Beliau pada masa sama menafikan bahawa isu ICERD itu dibangkitkan oleh DAP.

"Siapa yang bangkitkan itu bukan kamilah DAP, itu sentimen perkauman yang cuba dibakar, kita tidak timbulkan langsung perkara ini, mereka cuba kaitkan atas tujuan politik mereka.”

Polemik ratifikasi ICERD semakin meruncing sehingga mendorong Pas-UMNO mengadakan himpunan mega pada 8 Disember ini.