PUTRAJAYA: Kerajaan tidak lagi menggunakan terma imuniti kelompok, sebaliknya memberi fokus pada perluasan capaian vaksinasi kepada seramai yang mungkin penduduk Malaysia.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, ini termasuklah langkah memulakan vaksinasi kepada golongan remaja dan akan menilai data untuk vaksinasi kepada kanak-kanak bawah 12 tahun.

Pendirian itu kerana konsep imuniti kelompok adalah kawalan atau penghapusan penyakit berjangkit apabila majoriti populasi telah memperoleh imuniti terhadap jangkitan.

BACA: Ada beza dos ketiga dan dos penggalak - Khairy

“Imuniti kelompok ini ditentukan berdasarkan nilai R-naught (r0) penyakit berjangkit tersebut.

Penyakit berjangkit dengan nilai r0 yang tinggi memerlukan peratus imuniti penduduk yang tinggi untuk dikawal atau dihapuskan.

”Virus SARS-CoV-2 asal (Wuhan strain) mempunyai nilai r0 antara 2 hingga 3. Tetapi dengan kemunculan varian Delta, nilai r0 telah meningkat antara 6 hingga 10. Varian Delta juga telah mengubah tahap keberkesanan terhadap vaksin dan juga terhadap penularan (transmision) virus.

"Berdasarkan maklumat daripada pihak Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), tiada negara yang telah mencapai imuniti berkelompok (herd imunity).

"Malah pihak WHO juga menyatakan bahawa matlamat utama vaksinasi COVID-19 adalah untuk mengurangkan kes dan kematian, manakalah untuk mencapai imuniti berkelompok bukan lagi menjadi keutamaan," katanya dalam sidang media di sini, pada Jumaat.

Justeru kata Khairy, KKM memfokuskan kepada strategi memberikan vaksin kepada seramai mungkin penduduk Malaysia serta memasukkan golongan-golongan baharu berdasarkan data, yang dilihat amat penting dalam mengawal penularan COVID-19, mengurangkan kadar kemasukan ICU serta mengurangkan kadar kematian agar negara dapat memasuki ke fasa endemik dengan selamat.

Berkaitan suntikan vaksinasi untuk remaja, Khairy menegaskan, negara mempunyai bekalan vaksin Pfizer yang mencukupi, dan menasihatkan agar ibu bapa mematuhi jadual temujanji yang telah ditetapkan bagi membolehkan proses vaksinasi berjalan lancar.

"Pemberian vaksinasi secara walk-in hanya dibenarkan untuk remaja yang tidak bersekolah, remaja sedang belajar di IPTA/IPTS dan remaja yang home-schooling. Remaja yang tidak dalam kategori ini perlu tunggu temujanji melalu MySejahtera.

"Saya ingin menasihatkan ibu bapa supaya tidak perlu bergegas ke PPV bersama anak untuk vaksinasi kerana jadual janji temu vaksinasi remaja dibuat dengan kerjasama Pejabat Kesihatan dan Pendidikan Daerah terlebih awal.

"Seterusnya pihak pengurusan sekolah melalui guru akan memaklumkan jadual vaksinasi mengikut giliran sekolah kepada ibu, bapa atau penjaga ibu bapa atau penjaga mestilah membawa remaja mengikut tarikh janji temu yang ditetapkan," ujarnya.