Gangguan bekalan elektrik yang berlaku di seluruh Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan pagi tadi dijangka dapat dipulihkan sepenuhnya, kira-kira pukul 6 petang, kata Pengarah Urusan Sabah Electricity Sdn Bhd Ir Abdul Razak Sallim.

Kerja-kerja pemulihan sedang dijalankan dan bekalan elektrik berjaya dipulihkan secara berperingkat pada jam 12.15 tengah hari tadi.

“Pada masa ini kita telah memulihkan bekalan keseluruhan Sabah lebih kurang 70% dan berharap dapat dipulihkan sepenuhnya menjelang petang," jelas Ir. Hj Abd Razak Sallim.

Kawasan Ranau dipulihkan pada jam 12.15 tengahari diikuti Tawau dan Labuan pada pukul 1 tengah hari, Keningau pada 1.50 tengah hari, Semporna pada 1.55 tengah hari dan sehingga pukul 3 petang tadi, bekalan elektrik di Kota Kinabalu telah pulih 70 peratus.

Bekalan tenaga di Sandakan juga telah pulih sepenuhnya pada pukul 2.35 petang, namun terputus semula selepas mengalami masalah terpelantit sekali lagi dan usaha memulihkan bekalan tenaga elektrik di daerah berkenaan masih berjalan.

Status permintaan bekalan tenaga elektrik di Sabah ialah 731 MegaWatt (MW) dan kapasiti yang di janakan pada masa itu 877MW atau lebihan tenaga sebanyak 146MW.

Beliau menjelaskan gangguan bekalan tenaga berkenaan tiada kena mengena dengan kekurangan bekalan tenaga sebaliknya disebabkan punca lain yang belum dikenal pasti, kerana semasa kejadian SESB mempunyai lebihan tenaga sebanyak 146 MW.

Dianggarkan lebih 500 ribu pengguna terlibat dengan kejadian gangguan eletrik ini.