KUALA LUMPUR: Ujian pergerakan yang dijalankan terhadap tren Transit Aliran Ringan (LRT) Laluan Kelana Jaya, selepas beberapa penambahbaikan susulan gangguan perkhidmatan pada Selasa, menunjukkan hasil yang positif.

Ketua Pegawai Eksekutif Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) Mohd Azharuddin Mat Sah berkata, ujian selanjutnya akan dijalankan bersama pakar 'original equipment manufacturer' (OEM) dari Kanada dan Dubai.

Ia bagi mengenal pasti masalah dan menyelesaikannya supaya perkhidmatan dapat kembali beroperasi setelah mengalami gangguan susulan kegagalan Sistem Kawalan Tren Automatik (ATC).

"Dari segi teknikal, kami telah buat analisis. Dan sejak dua hari lepas, telah membuat penambahbaikan dengan menukar modem dan menambah baik bekalan kuasa. Dan kita telah membuat ujian.

"Pada awalnya, ada satu tren yang terpaksa dikawal secara manual. Tetapi selepas itu, 10 tren itu berjalan dengan lancar. Ia satu perkembangan yang baik.

"Kita mengkaji pengesahannya bersama pakar malam ini dan kami berharap untuk melakukan ujian lebih lagi bagi memastikan operasi dikembalikan lebih pantas dan baik," katanya pada satu sidang media hari ini.

Pada Rabu, Prasarana memohon maaf kepada pengguna terjejas susulan gangguan perkhidmatan LRT tersebut.

Sebanyak 16 stesen dari LRT Kelana Jaya ke Ampang Park dihentikan selama tujuh hari bermula semalam bagi mencari penyelesaian penuh susulan masalah ATC yang tidak stabil.

WAKTU MENUNGGU BAS 5 MINIT

Sementara itu, Mohd Azharuddin menjelaskan, waktu menunggu bas perantara di stesen LRT kini adalah lima minit susulan lebih 100 unit kenderaan itu yang kini digunakan untuk mengambil penumpang.

Katanya, ia dapat direalisasikan selepas kerjasama dengan Kerajaan Negeri Selangor dan MARA Liner.

"Lebih 100 bas perantara disediakan hari ini dan 80 kakitangan disediakan di stesen untuk memantapkan kawalan pergerakan penumpang dan membantu penumpang menaiki bas perantara.

"Kami sendiri berada di beberapa stesen pada pagi ini untuk memantau keadaan dan setakat ini keadaan adalah terkawal.

"Dengan pertambahan perkhidmatan bas perantara, tempoh masa menunggu bagi perkhidmatan bas ini adalah lima minit," ujarnya.

Semalam, Rapid Bus mengumumkan penambahan 20 bas perantara percuma untuk membawa penumpang yang terjejas berikutan penutupan 16 stesen itu.

Dengan itu, jumlah bas perantara kini mencecah lebih 100 buah bagi menampung penumpang di lima laluan melibatkan Laluan LRT 1: Stesen Ara Damansara – Stesen Pasar Seni; dan Laluan LRT 2: Stesen Ara Damansara – Stesen Kelana Jaya.

Gangguan LRT | Waktu menunggu bas di stesen kini 5 minit

PAMPASAN PENUMPANG TERJEJAS

Sementara itu, Mohd Azharuddin turut berkata, penumpang yang terjejas akan diberikan pampasan berbentuk tambang percuma untuk setiap hari gangguan perkhidmatan LRT Kelana Jaya.

Perkara itu akan dilaksanakan selepas perkhidmatan itu pulih dan butiran perincian akan diumumkan dalam masa terdekat.

Gangguan LRT | Ujian pergerakan LRT tunjuk perkembangan positif

JUSTIFIKASI GANTUNG OPERASI

Beliau juga hari ini menjelaskan sebab Prasarana terpaksa membuat keputusan menggantung perkhidmatan LRT tersebut, yang menurutnya adalah demi keselamatan orang awam.

Katanya, ia bagi mengelakkan sebarang kejadian kemalangan seperti yang pernah terjadi pada Mei 2021, melibatkan pertembungan dua tren LRT di dalam terowong.

"Pada 5 Nov, telah berlaku beberapa gangguan atau litar pintas, jadi jurutera kami melihat perkara itu dan cuba untuk menstabilkannya.

"Pada malam hari kejadian, data menunjukkan, tren tidak dapat bergerak secara automatik, sekali gus terdapat masalah, jadi kami perlu melihat dan cuba untuk menyelesaikannya.

"Malah, ini bermakna, kami tidak dapat melihat tren itu di skrin kami. Dan itu sangat penting untuk kami.

"Keputusan yang kami buat adalah demi keselamatan orang ramai. Kami sebagai organisasi yang bertanggungjawab perlu memastikan keselamatan diutamakan," jelasnya. 

Gangguan LRT | Keputusan gantung perkhidmatan demi keselamatan