Garis Panduan Seni Bina Melayu Islam khusus untuk pembangunan Kampung Bharu di sini dilancarkan semalam sebagai pelengkap kepada pelaksanaan Pelan Induk Terperinci Pembangunan Kampung Bharu (PITPKB).

Garis panduan itu dilancarkan sebagai keprihatinan terhadap survival identiti Melayu dan Islam di kawasan berkenaan.

Pengerusi Perbadanan Kampung Bharu (PKB) Datuk Astaman Abdul Aziz berkata garis panduan itu melibatkan kawasan pembangunan seluas 121.96 hektar (301.38 ekar).

"Signifikan garis panduan ini bertujuan agar khazanah seni bina Melayu Islam dapat disemarakkan dan dipertahankan seutuhnya demi peradaban Melayu dan Islam," katanya pada sidang media selepas melancarkan garis panduan berkenaan di sini.

Katanya, pemaju dan arkitek terlibat dalam PITPKB, disaran menjadikan 67 kriteria dalam garis panduan itu sebagai rujukan kepada pembangunan Kampung Bharu yang bermula daripada jajaran Jalan Raja Abdullah, Jalan Raja Muda Abdul Aziz sehingga ke Jalan Tun Razak.

Astaman berkata garis panduan berkenaan mula dirangka sejak Jun 2013 dengan kerjasama 131 arkitek tempatan dan pegawai profesional daripada perkhidmatan awam dan swasta, berasaskan kepada dua komponen penting iaitu 'Ruang' dan 'Rupa Bentuk'.

"Faktor ruang berfungsi sebagai penjana aktiviti kemasyarakatan Melayu dan mengukuhkan semangat kejiranan dan memupuk peranan berkariah manakala rupa bentuk penting bagi sesebuah binaan dan bangunan yang menjadi simbol dan identiti kepada masyarakat atau bangsa.

"Kedua-dua komponen berkenaan diharmonikan dengan nilai teras dan budaya Melayu-Islam, dalam memastikan imej dan identiti Kampung Bharu sebagai bandar moden, unik, mesra pengguna, selamat, inovatif dan ikonik di mata dunia," katanya.

Beliau berkata pihaknya bagaimanapun tidak mewajibkan garis panduan berkenaan diikuti sepenuhnya sehingga menjejaskan kreativiti dalam proses pembangunan kawasan itu nanti.

PKB merupakan agensi kerajaan yang diperbadankan, antara lain berfungsi sebagai badan penyelaras utama pembangunan atau penambahbaikan kawasan pembangunan Kampung Bharu.

Orang ramai boleh meneliti garis panduan tersebut dengan melayari laman web rasmi PKB www.pkb.gov.my.