ISU rokok dan vape kian berleluasa di Malaysia dan perkara ini amat membimbangkan kerana rokok dan vape memberi banyak kesan negatif pada kesihatan para perokok dan orang di sekeliling. Tabiat menghisap rokok dan vape tidak sepatutnya dianggap sebagai satu perkara yang normal dan tidak perlu dijadikan budaya yang patut dicontohi. Akibat dari kecuaian kita sendiri, kini wanita, para remaja dan kanak-kanak di luar sana telah menjadikan rokok dan vape sebagai tabiat baru mereka.

Melihat permasalahan yang timbul dan menyedari pentingnya institusi keluarga, beberapa badan-badan NGO telah berkolaborasi di bawah satu naungan Rakan Strategik GEGAR Wanita agar dapat meningkatkan kesedaran, menjalankan advokasi dan mempromosi persekitaran sihat tanpa amalan merokok. Ia juga berperanan melindungi Generasi Penamat atau lebih dikenali sebagai GEG (Generational EndGame) daripada ancaman produk merokok bermula dari rumah, melalui inisatif MyHOUSE (Malaysian Homes withOut Smoke Environment). Di samping itu, ia juga berperanan mempromosi Perkhidmatan Berhenti Merokok, mQuit, khidmat bantuan kepada ahli keluarga yang merokok.

Rakan Strategik GEGAR Wanita diterajui oleh Pertubuhan Wanita Malaysia untuk Kawalan Tembakau dan Kesihatan (MyWATCH), Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia (NCSM), Persatuan Mencegah Dadah (PEMADAM) Kebangsaan, Majlis Kebajikan Kanak-Kanak Malaysia (MKKM), Persatuan Kesihatan Remaja Malaysia (MAAH) dan Persatuan Kesihatan IKRAM Malaysia (IKRAM Health).

Terkini, Wanita kecewa dengan respons beberapa Ahli Parlimen yang tidak menyokong RUU ini. RUU ini telah lama ditunggu oleh kami kumpulan aktivitis Wanita menentang masalah merokok yang menjejaskan kesihatan, bukan saja perokok tetapi juga mereka yang terdekat. Berbagai masalah kesan sampingan yang akan timbul bukan saja masa kini seperti kemurungan dan kesihatan mental, tetapi juga masa depan, seperti kesihatan reproduktif (reproductive health), kanser, jantung, paru-paru dan sebagainya, tanpa mengambil kira beban kesihatan (health burden) dan impak sosio-ekonomi. Tanggungjawab wanita dilihat amat besar dan penting dalam pengurusan keluarga dan masyarakat atau komuniti.

Wanita berpendapat pelaksanaan GEG atau Generasi Penamat yang lebih tertumpu melarang golongan remaja agar tidak memulakan tabiat merokok mesti disokong. Perkara ini akan sekali gus membanteras masalah merokok dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. Lebih membimbangkan lagi, banyak laporan-laporan dan catatan (posting) di media sosial yang telah menunjukkan kesan sampingan penggunaan rokok dan vape kepada golongan muda. Ini bermakna sudah ramai remaja terjebak dengan ketagihan rokok dan vaping.

Menurut sumber dari Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), bagi membanteras tabiat merokok dan mengekang penggunaan produk tembakau di Malaysia, KKM sudah lama berusaha menyediakan RUU ini semenjak tahun 2013 lagi dengan melibatkan 5 mantan Menteri Kesihatan. Jadi apa lagi yang hendak ditunggu! Pihak Wanita sangat berbesar hati atas kesungguhan politik (political will) yang ditunjukkan oleh YB Menteri Kesihatan di mana akhirnya dapat membawa Akta ini ke Parlimen. Kami mengharapkan supaya Ahli Parlimen terutamanya Ahli-Ahli Parlimen Wanita bersatu hati untuk meluluskan akta ini demi kesejahteraan rakyat Malaysia dan generasi akan datang. Diharapkan Ahli Parlimen dan pihak kerajaan tidak mengikut telunjuk pihak industri (rokok, vape dsbnya) yang cuba mengekalkan perniagaan mereka dengan bergantung kepada rakyat Malaysia yang mengalami ketagihan nikotin samada di dalam vape atau rokok.

Pihak Wanita turut menyeru supaya semua agensi penguatkuasaan yang lain bersatu padu bersama-sama pihak Kementerian Kesihatan Malaysia terutamanya dalam usaha membendung pasaran rokok tidak sah (illicit market). Akhirnya, melalui pelaksanaan Generational End Game (GEG) golongan perokok akan berkurangan dan tiada pelapis yang akan meneruskan gejala ini di masa hadapan terutamanya golongan wanita dan juga kanak-kanak di Malaysia.

Disediakan oleh:
Roslizawati Md Ali 
Presiden Pertubuhan Wanita Malaysia untuk Kawalan Tembakau dan Kesihatan (MyWATCH)
bagi pihak Rakan Strategik GEGAR Wanita

Datuk Dr Saunthari Somasundaram – Presiden NCSM
Zuriah Abu Bakar - PEMADAM Kebangsaan 
Dr Afiq Mohd Noor – Presiden IKRAM Health 
Prof Mohamad Haniki Nik Mohamed – Presiden MAAH 
Datuk Dr Raj Karim – Presiden MKKM