PUTRAJAYA: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) akan melaksanakan kutipan derma di masjid serta surau di bawah seliaan masing-masing bagi membantu mangsa gempa bumi di Turkiye dan Syria.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Mohd Na'im Mokhtar dalam kenyataan hari ini berkata kutipan derma itu akan dibuat pada setiap Jumaat selama tiga minggu berturut-turut bermula esok.

Jakim akan melaksanakan kutipan derma di Masjid Negara, Kuala Lumpur, Masjid Putra dan Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin di Putrajaya, manakala Jawi akan melaksanakan kutipan derma di masjid dan surau di seluruh Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan.

"Sumbangan umat Islam ini akan disalurkan kepada tabung rasmi yang diuruskan oleh kerajaan Malaysia untuk membantu mangsa gempa bumi di Turkiye dan Syria," katanya.


Mohd Na'im berkata pihak berkuasa agama Islam negeri turut disyorkan mengadakan kutipan derma dan sumbangan umat Islam menerusi masjid di seluruh negara untuk disalurkan kepada program bantuan kemanusiaan bagi kedua-dua negara berkenaan.

"Semoga sumbangan kecil kita semua akan dapat membantu urusan menyelamat dan meringankan beban mangsa bencana di Turkiye dan Syria yang kini sedang dilanda ujian besar," katanya.

-- BERNAMA