KUALA LUMPUR: Gerhana adalah peristiwa yang terjadi di mana planet lain seperti bulan atau matahari atau bintang lain menyekat atau mengaburkan cahaya dari yang lain. Keajaiban alam ini pastinya sesuatu yang menarik untuk dilihat.

Berikut adalah 10 fakta menarik tentang gerhana matahari yang perlu anda ketahui menurut Agensi Angkasa Malaysia (MYSA).

1. Gerhana Matahari yang berlaku pada 20 April 2023 dikenali sebagai gerhana matahari hibrid.

2. Gerhana matahari ini sangat jarang berlaku, iaitu dianggarkan sekali setiap dekad di mana kedua-dua jarak bulan dan matahari ke bumi perlu berada pada kedudukan tertentu untuk fenomena ini berlaku.

3. Gerhana matahari hibrid ini hanya berlaku tujuh kali pada abad ke-21, iaitu pada 2013, 2023, 2031, 2049, 2050 dan 2067.

4. Ia dipanggil hibrid kerana melibatkan ketiga-tiga kawasan bayang-bayang bulan iaitu umbra, penumbra dan antumbra yang menggabungkan ketiga-tiga jenis gerhana matahari iaitu, gerhana matahari penuh, gerhana matahari anulus dan gerhana matahari separa sepanjang laluan tengah gerhana.

5. Fenomena gerhana matahari hibrid pada 20 April 2023  berlaku di hemisfera selatan mulai jam 9:35 pagi dan berakhir pada  3 petang waktu tempatan.










6. Fenomena tersebut dilihat di sebahagian Australia, Timor-Leste, Indonesia (Papua Barat dan Papua) manakala Gerhana Matahari Separa boleh dilihat di Asia Tenggara termasuk Malaysia, Hindia Timur, Australia, Filipina dan New Zealand.

7. Fenomena gerhana matahari hibrid ini berlaku pada 4.1 hari selepas bulan berada pada kedudukan perigee, iaitu titik orbit bulan yang berada pada kedudukan terdekat dari Bumi dengan jarak 367,968km. magnitud gerhana matahari hibrid kali ini adalah 1.0132.

8. Laluan gerhana selebar 49 kilometer (km) ini bermula di Lautan Hindi ketika Matahari terbit dan berakhir ketika matahari terbenam di Lautan Pasifik dan hanya melintasi kawasan darat di sebahagian Australia Barat, Timor-Leste dan Papua Barat.

9. Ketika fenomena ini berlaku, gerhana anulus akan kelihatan dalam beberapa saat di Lautan Hindi dan Lautan Pasifik dengan gerhana maksimum di Exmouth, Australia Barat (satu minit), Timor-Leste (satu minit 14 saat) dan Papua Barat (satu minit 9 saat).

10. Gerhana matahari separa akan kelihatan dalam lingkungan bayangan penumbra bulan yang lebih luas meliputi Asia Tenggara termasuk Malaysia, Hindia Timur, Australia, Filipina dan New Zealand.