SEBERANG JAYA: Kerajaan akan meneliti pelbagai aspek sebelum membuat keputusan sama ada mahu membina kem pelarian termasuk untuk etnik Rohingya di negara ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainudin berkata, ia susulan gesaan dibuat Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR).

Beliau berkata, banyak perkara yang perlu diteliti sebelum polisi berkaitannya diumumkan.

"Perkara itu (kem pelarian) adalah apa yang dicadangkan mereka (UNHCR) bagi menangani isu pelarian Rohingya ini, tetapi kita tidak pasti bentuk kem pelarian bagaimana yang dimaksudkan (UNHCR).

"Kita kena melihat kepada realiti seperti tempat dan lokasi serta pembinaan (kem pelarian), itu semua perlu diambil kira sebelum kita umumkan sesuatu polisi," katanya.

Beliau berkata demikian selepas meninjau dua lokasi yang menjadi lokasi penempatan warga asing dan etnik Rohingya di Pulau Pinang iaitu di Rumah Pangsa Jalan Terubuk dan Pangsapuri Taman Sutera.

Menurut beliau, tinjauan bersama anggota dan pegawai Jabatan Imigresen, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dam Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) itu dilakukan selepas pihaknya menerima aduan masyarakat yang mendakwa terganggu dengan kehadiran terlalu ramai warga asing termasuk etnik Rohingya di kawasan mereka.

Seramai 163 warga asing yang kebanyakannya etnik Rohingya diperiksa dalam operasi dan tinjauan itu.

Dalam pada itu Hamzah berkata, kerajaan juga akan meminta UNHCR menyerahkan senarai pemegang kad suruhanjaya tersebut di negara ini bagi membolehkan pemantauan dan penguatkuasaan dilakukan.

"Ini kerana tindakan penguatkuasaan  seperti bagi kesalahan tinggal melebihi tiga tahun di negara ini tidak dapat diambil kerana kerajaan tidak mempunyai senarai mereka yang memegang kad UNHCR tersebut.

"Jelasnya, UNHCR sepatutnya boleh memberikan senarai itu tanpa meletakkan sebarang syarat yang hanya akan menunjukkan suruhanjaya berkenaan tidak ikhlas dalam tindakan mereka," katanya.