KUALA LUMPUR: Cita-cita Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam Datuk Ab Karim Ab Rahman untuk menjadi peguam sejak kecil akhirnya tercapai selepas diterima masuk sebagai peguam bela dan peguam cara di Mahkamah Tinggi Malaya.

Hakim Shahnaz Sulaiman, yang mempengerusikan upacara 'long call' di Mahkamah Tinggi Shah Alam pada Khamis, membenarkan petisyen Ab Karim selepas tiada bantahan daripada Jabatan Peguam Negara, Majlis Peguam Malaysia dan Jawatankuasa Peguam Selangor.

Ab Karim, 66, yang mula berkhidmat dalam bidang perundangan sejak 1983, akan bersara pada Jumaat.

Terdahulu, peguam Datuk N. Sivananthan yang bertindak sebagai pengusul, ketika membacakan petisyen Ab Karim berkata pempetisyen telah memfailkan permohonan penerimaan masuk sebagai peguam bela dan peguam cara kerana cita-cita beliau sejak kecil untuk bergelar peguam tidak pernah padam ditambah pula dengan dorongan serta sokongan kuat isteri tercinta.

"Pada hari bersejarah ini, pempetisyen memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran, ucapan penghargaan dan terima kasih kepada almarhum ibu dan ayah pempetisyen yang sentiasa menjadi pendorong dan inspirasi dalam hidupnya.

"Tidak lupa ucapan terima kasih kepada isteri tercinta, anak-anak dan keluarga serta rakan-rakan yang sentiasa memberi sokongan yang tidak berbelah bagi.

"Terima kasih juga kepada semua insan yang pernah bergelar guru kepada pempetisyan atas segala ilmu yang diberikan dan juga kepada pegawai serta kakitangan mahkamah yang memudahkan urusan petisyen ini," kata Sivananthan sambil menambah Ab Karim seorang yang aktif dalam kerja-kerja kemasyarakatan.

Beliau berkata pempetisyen, yang berkelulusan Sarjana Muda Undang-Undang dari Universiti Malaya, telah berkhidmat di Jabatan Peguam Negara dan ditempatkan di pelbagai kementerian serta jabatan antaranya sebagai Timbalan Pendakwa Raya dan Peguam Kanan Persekutuan.

Katanya Ab Karim pernah berkhidmat sebagai Majistret, Penolong Kanan Pendaftar dan Hakim Mahkamah Sesyen serta dilantik sebagai Pesuruhjaya Kehakiman pada 2013 sebelum menjadi Hakim Mahkamah Tinggi pada 27 April 2018.

-- BERNAMA