MARANG: Hasrat 120 pembeli rumah di Taman Sri Purnama, Kampung Gong Cempedak fasa tiga di sini, untuk memiliki kediaman sendiri tidak kesampaian ekoran kegagalan pemaju menyelesaikan projek perumahan tersebut yang sepatutnya siap pada 2019.

Seorang pembeli, Abdul Halim Mohd, 34, dari Kampung Binjai Rendah berkata walaupun pelbagai usaha diambil termasuk mendapatkan campur tangan daripada kerajaan negeri, langkah tersebut masih tidak membuahkan hasil.

Beliau berkata akibatnya pembeli terpaksa menanggung hutang bank dan pinjaman dengan Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA) yang perlu dibayar setiap bulan, sedangkan rumah masih tidak diperolehi.

Beliau berserta pembeli rumah yang lain meluahkan rasa kecewa kerana impian untuk mendiami rumah sendiri bukan sahaja hampir musnah, malah nasib mereka juga seolah tidak terbela.

Abdul Halim yang merupakan kakitangan awam berkata sehingga kini beliau dan keluarganya terpaksa menumpang di rumah ibu bapa kerana tidak mampu menyewa rumah lain.

"Saya amat tertekan kerana pemotongan gaji lebih RM400 sebulan sudah berjalan sejak empat tahun lepas tetapi rumah belum siap sampai sekarang.

"Sebagai kakitangan awam gred rendah, saya memang tak mampu nak bayar dua rumah, jadi terpaksa menumpang dengan mak ayah sementara menunggu rumah itu siap," katanya ketika ditemui di tapak Perumahan Taman Sri Purnama, Kampung Gong Cempedak di sini hari ini.

Sementara itu, Mohd Hafiz Salleh, 38, turut merayu supaya kerajaan negeri mencari jalan membantu pembeli yang teraniaya.

Menurutnya, beliau dan isteri serta dua anak mereka terpaksa tinggal bersesak bersama dua keluarga lain di rumah ibu bapanya kerana tidak mampu menyewa rumah lain.

"Masalah ini dah berlarutan terlalu lama, daripada saya bujang sehingga kahwin dan ada dua anak masih belum selesai.

"Harapan terakhir kami hanyalah kepada menteri besar dan kerajaan negeri supaya dapat mencari jalan menyelesaikan masalah rakyat yang tertindas," katanya.

Difahamkan pembinaan 120 rumah terbengkalai dalam fasa tiga tersebut.

-- BERNAMA