SHAH ALAM: Pengguna diminta supaya berhati-hati dan menyemak kesahihan produk yang menggunakan jenama dari Palestin sebelum membuat pembelian memandangkan terdapat aduan mengatakan banyak produk tiruan mendakwa kononnya berasal dari negara itu di pasaran.

Pengarah Al'Ard Far East Sdn Bhd Nazran Abd Mutalib berkata hanya beberapa syarikat di Malaysia yang memperoleh sijil pengesahan pengeskportan daripada pihak Palestin setakat ini.

"Sejak akhir-akhir ini banyak produk yang kononnya datang dari Palestin dijual di pasaran. Oleh itu, saya mengingatkan kepada orang ramai supaya sentiasa berwaspada dan tidak terpedaya membeli produk palsu ini," katanya kepada media di sini hari ini.

Terdahulu, Duta Palestin ke Malaysia Walid Abu Ali merasmikan kempen "Palestin Di Setiap Rumah" anjuran Al'Ard Far East yang diadakan bagi mengelakkan pembeli tertipu dengan penjualan produk palsu di pasaran.

Beliau berkata pengeluar sabun terbesar di Palestin iaitu syarikat Al Jamal ada menghubungi pihaknya baru-baru ini yang meminta bantuan supaya membanteras penjualan produk tiruan jenama itu di negara ini.

Dalam pada itu, Nazran berkata menerusi kempen berkenaan pihaknya menyasarkan kutipan dana bernilai RM3 juta untuk disalurkan ke Palestin.

"Selain itu, ia bertujuan berkongsi kebaikan produk Palestin berasaskan minyak zaitun organik tanaman pekebun tempatan di sana. Moto kempen ini ialah 'Bantu Diri Bantu Palestin' (Helping oneself help Palestine) merujuk kepada kebaikan kesihatan dinikmati pengguna produk Palestin yang berkualiti tinggi," katanya.

Menerusi kempen itu, Al'Ard akan berkongsi bahan dalam bentuk pendidikan, impak sosial dan pengumpulan dana dari semasa ke semasa melalui laman web https://alard.my.

Sementara itu, Walid berkata kaedah terbaik untuk menyokong dan membantu rakyat Palestin ialah membeli produk asli mereka kerana langkah itu akan membangunkan ekonomi dan memberi manfaat kepada rakyatnya secara telus.

"Rakyat Palestin bukan mahu meraih simpati. Kami melakukan perniagaan sebagai cara untuk meningkatkan ekonomi. Justeru, saya ingin merayu kepada rakyat Malaysia supaya menyemak kesahihan produk terlebih dahulu yang benar-benar berasal dari Palestin sebelum membelinya bagi mengelak produk palsu," katanya.

-- BERNAMA