KUALA LUMPUR: Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mengingatkan masyarakat Islam di negara ini agar berhati-hati apabila menerima barangan percuma, khususnya membabitkan barangan makanan.

Ini susulan penganjur sebuah program derma darah didakwa memberi cenderahati mi segera dipercayai berperisa daging babi, baru-baru ini.

"Orang kita memang suka barang percuma seperti ‘free gift’. Tapi jangan main ambil saja lebih-lebih lagi kalau barang makanan.

"Sebagai umat Islam perlulah berhati-hati. Lihat dulu jika ada logo halal ataupun tidak sebelum makan," kata PPIM dalam kemas kini di media sosial.

Portal Kosmo pada Selasa melaporkan penganjur memohon maaf atas kejadian yang tidak disengajakan itu dan sedia bertanggungjawab.

Terdahulu, Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah membuka kertas siasatan terhadap kes tersebut yang berlaku ketika program derma darah di salah sebuah pusat beli-belah di Batu Pahat.

Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Asisten Komisioner Ismail Dollah berkata, polis menerima laporan oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengenai perkara berkenaan.

Kes disiasat mengikut Seksyen 298A/504 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan penjara ataupun denda atau kedua-duanya.