KLANG: Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah mengingatkan ahli-ahli politik agar memelihara adab dan tatasusila meskipun berbeza haluan politik.

Titah baginda, tindakan sesetengah ahli politik menggunakan kata-kata kesat sehingga mengheret institusi raja ke dalam ceramah disifatkan sebagai sikap biadap.

"Beta juga ingin menyentuh tentang insiden-insiden yang melibatkan penggunaan kata-kata kesat dan biadap yang dilemparkan oleh segolongan kelompok masyarakat, ahli-ahli politik, tidak ketinggalan segelintir pemimpin-pemimpin parti politik ketika berkempen dengan mengheret institusi raja ke dalam ceramah-ceramah mereka.

"Keadaan yang berlaku ini menggambarkan terhakisnya rasa hormat segelintir ahli dan pemimpin politik terhadap institusi raja dan Kesultanan Melayu yang menjadi payung kepada umat Islam, orang mMelayu dan lain-lain bangsa.

"Sikap biadap mereka ini telah melangkaui batas-batas dan nilai keperibadian orang Islam dan Melayu yang sering dipelihara.

"Ingatlah jangan kerana kita menyangka bahawa kita cukup popular di kalangan rakyat sehingga bertindak memperlekehkan sesiapa yang tidak sehaluan dengan fahaman politik masing-masing, malah sanggup pula hadir ke negeri Selangor dengan melemparkan cacian melampaui batas," titah baginda.

Titah Sultan Sharafuddin lagi, tindakan menghina dan budaya caci-mencaci harus dihentikan semua pihak, sebaliknya menumpukan usaha memajukan kehidupan rakyat dan negara.

"Ke mana hilangnya budi bahasa? Ini bukan budaya kita khususnya orang Melayu untuk menghina sesiapa pun khususnya di khalayak ramai. Peliharalah adab dan susila kita apatah lagi apabila kita bertandang ke negeri atau rumah orang," titah baginda.

Baginda bertitah demikian selepas berkenan menyempurnakan Istiadat Angkat Sumpah dan Ikrar Aku Janji Pengurniaan Surat Cara Pelantikan Ahli Majlis Kerajaan Selangor (Exco) di Balairung Seri Istana Alam Shah, Klang pada Isnin.