GEORGE TOWN: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) akan mendirikan hospital medan di perkarangan Hospital Pulau Pinang  (HPP) bagi menampung jumlah pesakit COVID-19 di negeri itu.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, ia susulan jumlah kes COVID-19 yang semakin meningkat di negeri itu disamping memberikan perkhidmatan sokongan kesihatan di hospital berkenaan.

Katanya, pembinaan hospital medan yang lengkap dengan 100 katil dan kemudahan oksigen untuk pesakit COVID-19 dijangka siap dalam tempoh seminggu.

"Kita dalam tahap yang agak kritikal di Hospital Pulau Pinang, jadi kita telah pun luluskan hospital medan di tapak yang akan kita lihat nanti dan hospital medan ini pasukan daripada KKM dan ATM sudahpun melawat tapak ini dan kita akan segerakan pembinaan hospital medan," katanya.

Khairy  berkata demikian dalam sidang media selepas mengadakan lawatan ke HPP di sini sempena lawatan kerja ke Pulau Pinang pada Sabtu.

Dalam pada itu,  Khairy berkata, KKM akan menghantar tambahan kira-kira 200 petugas barisan hadapan yang terdiri daripada pegawai perubatan, pembantu pegawai perubatan dan jururawat  bagi membantu Pulau Pinang menangani peningkatan kes COVID-19.

Pulau Pinang mencatat peningkatan jangkitan positif kes harian COVID-19 yang tinggi sejak kebelakangan ini sehingga melebihi 2,000 kes sehari.

Dalam perkembangan sama,  Khairy berkata, pihaknya mengambil maklum mengenai keperluan mendesak di HPP berkaitan kes-kes pembedahan yang tidak dapat dilaksanakan segera berikutan kekurangan dewan pembedahan kerana telah diubahsuai untuk merawat pesakit COVID-19.

Justeru bagi bagi mengatasi masalah itu, KKM bercadang untuk menyewa dewan pembedahan di hospital-hospital swasta di negeri itu bagi membolehkan pembedahan terhadap pesakit yang memerlukan pembedahan segera dapat dijalankan.

"Pakar bedah daripada Hospital Pulau Pinang sanggup untuk melaksanakan pembedahan tersebut di hospital swasta di dewan pembedahan di hospital swasta.

"Jadi, saya akan berunding secepat mungkin dengan hospital swasta di Pulau Pinang, kalau mereka tidak mahu menjalankan pembedahan yang berisiko tinggi untuk mereka menyewa dewan pembedahan di hospital swasta supaya pakar pembedahan daripada HPP boleh melaksanakan pembedahan yang diperlukan segera secepat mungkin," katanya lagi.

Justeru, untuk tujuan itu, Khairy berkata,  beliau akan meminta pihak Ketua Setiausaha (KSU) Kementerian untuk berunding dengan hospital-hospital swasta di negeri itu secepat mungkin.