Hubungan antara Malaysia dan Rusia kekal mantap walaupun berlaku bencana penembakan jatuh pesawat Penerbangan Malaysia MH17 lima tahun yang lalu, kata Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah hari ini.

Beliau berkata Malaysia dan Rusia berada di halaman yang sama mengenai kemalangan MH17 itu yang mengorbankan kesemua 298 orang di dalam pesawat, termasuk 15 anak kapal pada tahun 2014.

Ketika ditanya sama ada hubungan antara Malaysia dan Rusia merosot selepas tragedi itu, Saifuddin berkata "tidak".

"Tentang MH17, kita berada pada halaman yang sama. Kita mungkin mempunyai alasan yang berbeza untuk berada pada halaman yang sama tetapi kita berada di halaman yang sama terutamanya kita tidak selesa dengan beberapa usaha oleh pihak tertentu yang terlalu cepat membuat tuduhan terhadap negara dan individu tertentu sementara siasatan masih berjalan, "katanya kepada media di sini hari ini.

Terdahulu, Saifuddin mengadakan mesyuarat dua hala dengan Menteri Luar Russia Sergey Lavrov di luar acara Mesyuarat Menteri Luar ASEAN ke-52 (AMM) di sini hari ini.

Saifuddin berkata Malaysia tetap tegas untuk memastikan siasatan ke atas MH17 dijalankan dengan betul, secara terbuka dan akauntabiliti.

Penerbangan MH17 sedang dalam penerbangan dari Lapangan Terbang Schiphol Amsterdam ke Kuala Lumpur ketika ditembak jatuh berhampiran Torez di Donetsk Oblast, Ukraine - kira-kira 40 kilometer dari sempadan Rusia - pada 17 Julai 2014.

Penumpang dalam pesawat malang itu ialah dari dari Malaysia, Belanda, Australia, Indonesia, United Kingdom, Belgium, Jerman, New Zealand, Kanada dan Filipina.

Di Belanda pada 19 Jun tahun ini, penyiasat antarabangsa yang diketuai oleh Belanda menuduh empat orang - tiga orang Rusia dan seorang dari Ukraine - dengan pembunuhan atas tragedi itu.

Bagaimanapun, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Malaysia tidak berpuas hati dengan laporan terbaharu mengenai penembakan pesawat MH17 itu, dengan mengatakan "tidak ada bukti, hanya khabar angin".

Mengenai pertemuan dua hala dengan rakan sejawatannya hari ini, Saifuddin berkata mereka membincangkan beberapa isu termasuk memperkukuhkan kerjasama pendidikan dan pertahanan.

"Kita berterima kasih kepada Rusia kerana terus membeli minyak sawit dari Malaysia terutamanya ketika kita menghadapi pemboikotan daripada Kesatuan Eropah (EU).

Dari segi pendidikan, kita menghantar lebih banyak pelajar ke Russia untuk belajar perubatan. Malaysia gembira dengan reka bentuk kurikulum yang sangat maju tetapi Malaysia membuat permintaan supaya pelajar perubatan akan diberi pendedahan lebih banyak dari segi latihan praktikal.

--BERNAMA