IPOH: Kerajaan Perak tidak akan meluluskan sewenang-wenangnya sebarang aktiviti pembalakan dan perlombongan di kawasan Hutan Simpan (HS) Kenderong jika memberi kesan negatif kepada alam sekitar.

Menteri Besar, Datuk Seri Saarani Mohamad berkata, semua aktiviti itu perlu mendapat kelulusan Jabatan Alam Sekitar (JAS) menerusi laporan Penilaian Kesan Kepada Alam Sekitar (EIA) sebelum diteruskan.

Katanya, kerajaan negeri mengambil maklum pandangan berkaitan isu membabitkan kawasan berkenaan termasuk yang dibangkitkan Sahabat Alam Malaysia (SAM).

"... sebelum ini pun kita kerajaan negeri mengambil maklum perkara itu, kalau ia merupakan kawasan sensitif alam sekitar, of course they cannot do anything.

"Cuma nak kena tengok status, saya juga kena bincang dengan Datuk Mohd Zin Yusop (Pengarah Perhutanan Perak) sebab hutan pengeluaran ini ada beberapa kategori... hutan simpan. Ada hutan simpan kekal yang langsung tak boleh kita balak, tapi ada hutan simpan pengeluaran, that can be balak," katanya.

Beliau ditemui selepas Sesi Ramah Mesra Bersama Sahabat AIM di Laman Seri Ridzuan di sini, pada Sabtu.

Mengenai dakwaan aktiviti itu boleh mencemarkan air seperti yang berlaku di Loji Air Ganda pada 2019, Saarani menegaskan kerajaan negeri mengambil serius tentang perkara tersebut.

Menurutnya, jika dakwaan itu benar, kerajaan negeri tidak akan membiarkan rakyat setempat terdedah dengan risiko pencemaran.

Pada Jumaat, SAM meluahkan kebimbangan mengenai projek pembalakan dan perlombongan bijih timah di HS Kenderong, mukim Kerunai, Gerik kerana dibimbangi mencemarkan sumber air Sungai Perak.

Presiden SAM, Meenakshi Raman berkata, kawasan hutan seluas 245 hektar telah dinyahwartakan daripada HS Kenderong untuk tujuan pelaksanaan projek tersebut yang dicadangkan oleh sebuah syarikat perlombongan.

Tapak tersebut juga terletak di dalam kawasan wilayah Rangkaian Utama-8 dalam Rangkaian Ekologi Central Forest Spine (CFS) yang merupakan kawasan habitat  spesies hidupan liar terancam dan hampir pupus seperti gajah, harimau, tapir dan beruang matahari.

Cadangan projek perlombongan di lokasi seperti itu dibimbangi akan memburukkan lagi konflik antara manusia dengan hidupan liar di negara ini.