Rumah panjang Nyamok, Muara Serau, Sungai Gaat di Kapit sejak berdekad lamanya hanya boleh dihubungi melalui sungai.

Krew Astro Awani diketuai Ketua Pengarang, Kamarul Bahrin Haron berpeluang merasai sendiri pengalaman berbeza itu.

Terletak dua jam perjalanan dari Kapit melalui Sungai Rajang dengan menaiki bot laju, kawasan penempatan itu dikelilingi hutan belantara serta bukit bukau dan bagaikan penjara sekiranya tanpa kemudahan asas.

Sudah pasti harapan besar penduduk di kawasan itu adalah untuk melihat tempat membesar mereka terus dibangunkan dengan pelbagai fasiliti setara dengan kawasan-kawasan lain.




Menurut, Tuai Rumah, Nyamok Jab, sekiranya setiap rancangan pembangunan menjadi realiti, ia membolehkan mereka menjana pendapatan serta merancakkan ekonomi setempat.

“Kami amat harap kerajaan dapat menyediakan kemudahan jalan agar lebih senang.

“Dengan kemudahan itu, kami dapat meningkatkan ekonomi dengan menjual hasil-hasil tani seperti sayur-sayuran,” katanya.

Jelas ketua rumah kepada 200 penduduk itu lagi, kini mereka boleh menarik nafas lega apabila kawasan yang didiami mendapat perhatian pemimpin.

Bukan sahaja impian rumah panjang batu moden bakal terbina, tetapi pelbagai lagi pemerkasaan buat ratusan penduduk di kawasan tersebut bakal tercapai.

Antaranya mobiliti pengangkutan darat dan komunikasi jaringan data hingga ke pusat ekonomi di Kapit dan Sibu yang bakal membuka pelbagai potensi.

Namun, menurut Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri James Jemut Masing yang berkesempatan turun ke lokasi pada Sabtu, taraf pendidikan anak muda rumah panjang juga tidak dilupakan.

“Saya mahu penduduk di rumah panjang mempunyai peluang pelajaran seperti saya kerana mereka juga bijak pandai. Mereka perlu dapat peluang itu,” ujarnya.

Buat Ahli Parlimen Hulu Rajang, Datuk Wilson Ugak Kumbong, beliau juga mempunyai visi dan inovasi yang jauh berwawasan buat kawasan tersebut.

Oleh itu Wilson sering menyuarakan permohonan pembangunan khasnya di Parlimen.

“Di Parlimen, saya sentiasa mengingatkan untuk tidak memperkecilkan kawasan Hulu Rajang yang mempunyai potensi besar,” kata Wilson.