KUALA LUMPUR: Masuk ke tahun 2021, ditambah pula dengan serangan pandemik, semakin ramai orang mula bekerja dari rumah (WFH) selaras dengan norma baharu yang dipraktikkan di seluruh dunia.

Begitupun, ada yang mendakwa bekerja dari rumah kurang produktif berbanding bekerja di pejabat.

Mengulas mengenai perbezaan pendapat berhubung WFH, pengasas Gig X Global, Shareen Shariza Abdul Ghani berkata, sebetulnya dalam usaha meningkatkan produktiviti pekerja yang bekerja dari rumah, terdapat beberapa inisiatif yang boleh diberi perhatian. 

Menurutnya, elemen yang harus diberi perhatian adalah infrastruktur dan rangkaian internet.

“Infrastruktur mesti bagus, kita mesti kena ada internet yg kuat, digital application yang membantu untuk buat kerja dengan lebih menyenangkan.

“Gunakan teknologi untuk tugasan yang kita selalu buat, gunakan automation untuk tingkatkan produktiviti. Kita juga kena berubah daripada buat kerja cara lama kepada menggunakan teknologi, menggunakan perkakasan.

“Namun infrastruktur internet dan semuanya mesti yang ‘first class’, barulah kita boleh tingkatkan ekonomi  kerana ia bergantung pada internet untuk kita buat kerja kita,” katanya ketika bersiaran secara langsung dalam Buletin AWANI pada Sabtu.

Dalam masa sama, tambah beliau, bekerja dari rumah mempunyai cabarannya tersendiri dan pengurusan masa adalah sangat penting bagi memastikan semuanya berjalan lancar.

“Penjanaan ekonomi memang rata-ratanya agak tercabar sebab dalam keadaan pandemik tapi dari segi etika kerja, tugas yang kita lakukan, itu memang semua mesti fokus dan perlu uruskan masa sebaiknya.

“Bila bekerja dari rumah, memang ada banyak cabaran, banyak gangguan. Jadi bagaimana untuk kita uruskan masa bagi memastikan produktiviti, hasil dan dalam masa sama menjaga kesihatan mental kita, itu yang penting,” ujarnya.

Jelasnya, selepas setahun menghadapi pandemik, cabaran tetap ada dan perlu ditangani sebaiknya kerana pandemik akan berterusan.