KULIM: Kementerian Pendidikan (KPM) sedang menambah baik sistem kuota bagi memastikan pelajar bukan Bumiputera mendapat akses yang adil untuk melanjutkan pengajian.

Menterinya, Fadhlina Sidek berkata dalam masa yang sama sistem kuota Melayu dan Bumiputera akan dikekalkan seperti yang diputuskan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam.

"Kita memang bersama dengan apa yang dinyatakan oleh perdana menteri tetapi dalam masa yang sama di peringkat KPM kita ada banyak penambahbaikan dan saya ingin memberi jaminan bahawa kita tidak meminggirkan mana-mana bangsa.

"Penambahbaikan ini penting khususnya Tingkatan 6 yang sedang kita lihat dan peluang-peluang yang lain untuk memastikan semua anak kita ini mendapat akses pendidikan yang sama," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Majlis Perasmian Penutupan Pertandingan Innovation dan Robotik Peringkat Kebangsaan 2023 (INORO'23) di Kolej  Vokasional Kulim, pada Ahad.

Dalam laporan Astro AWANI semalam, Perdana Menteri menegaskan sistem kuota dalam kalangan pelajar ke peringkat universiti awam yang dipakai ketika ini perlu dikekalkan bagi menjamin hak istimewa Bumiputera seperti termaktub dalam Perlembagaan.

Anwar berkata, bagaimanapun suatu pendekatan baharu bagi menjamin peluang pelajar bukan Bumiputera yang cemerlang mendapat peluang ke bidang kritikal seperti perubatan perlu dilaksanakan bagi mengelak negara terus kehilangan bakat.

Sementara itu, ketika diminta mengulas mengenai ucapan Perdana Menteri berkenaan peruntukan kepada klinik dan sekolah daif di Kedah, Fadhlina berkata penyelenggaraan dan baik pulih sekolah-sekolah daif di seluruh negara menjadi keutamaan KPM termasuk enam buah sekolah di negeri ini.

Katanya, semua projek-projek baik pulih sekolah daif akan dipantau dan perkembangannya akan dimaklumkan dari semasa ke semasa.

"Saya ingat itu memang dalam perancangan kita dan kita mengambil perhatian khususnya tumpuan kita dalam konteks sekolah daif dari semasa ke semasa kita pantau projek ini.

"Kita akan maklumkan perkembangan berkenaan enam sekolah daif di Kedah ini dari semasa ke semasa. Sekolah tersebut antaranya ada di daerah Kubang Pasu, Kota Setar, Baling dan Sik," katanya.

Pada majlis ramah mesra bersama warga masyarakat daerah Kubang Pasu di Changlun pada Sabtu, Anwar berkata daripada jumlah keseluruhan peruntukan Rolling Plan (RP3) Rancangan Malaysia ke-12 di Negeri Kedah, sebanyak RM10.1 juta diperuntukkan bagi pembaikan 40 buah klinik dan enam buah sekolah daif.