KUALA LUMPUR:Sebanyak 57,390 unit kediaman siap dibina tidak terjual bernilai RM42.49 bilion menjadikan isu ‘overhang’ kekal sebagai masalah negara yang masih belum dapat diselesaikan secara efektif.

Pengarah Penyelidikan Rahim & Co International, Sulaiman Saheh berkata Johor, Selangor dan Kuala Lumpur mencatatkan jumlah kediaman tidak terjual tertinggi di negara ini.

“Kediaman siap dibina tidak terjual terus meningkat pada suku ketiga 2020 kepada 57,390 unit yang terdiri daripada kediaman konvensional, pangsapuri servis dan pejabat kecil pejabat rumah (SOHO).

“Dari segi kediaman yang tidak terjual, angkanya agak besar dan ia meningkat dan bernilai melebihi RM42 bilion dalam pasaran sekarang.

“Kami melihat ia didominasi kediaman jenia pencakar langit dan di Johor dan Lembah Klang, nisbahnya melebihi 80 peratus,” kata Sulaiman pada pembentangan Laporan Pasaran Harta Tanah 2020/2021 Rahim & Co International secara maya pada Selasa.

Tambahnya, kemampuan perumahan turut menyumbang kepada isu ini.

Ia kerana harga rumah dan kediaman yang tinggi berbanding dengan purata pendapatan isi rumah tahunan rakyat.

Dalam perkembangan yang sama, beliau berkata pasaran harta tanah juga mencatatkan penurunan pada sembilan bulan pertama 2020 akibat penularan pandemik COVID-19.

“Keseluruhan pasaran harta tanah mencatatkan 204,721 transaksi bernilai RM80,71 bilion iaitu penurunan sebanyak 15.8 peratus dalam bilangan dan 21.6 peratus dalam nilai sepanjang tempoh itu

“Ini menyasarkan momentum pemulihan sektor hartanah yang dilihat bermula pada tahun 2018/2019.

“Sebagai sub-sektor pasaran hartanah yang terbesar, aktiviti transaksi harta tanah kediaman menunjukkan penurunan sebanyak 14.3% dalam bilangan dan 14.8% dalam nilai berbanding sembilan bulan pertama 2019 walaupun suku ketiga mula mencatatkan peningkatan dalam jumlah dan nilai transaksi berikutan fasa Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) pada ketika itu,” katanya.