Rakyat perlu menjadikan kejayaan atlet Olimpik dan Paralimpik sebagai rangsangan dan inspirasi untuk berjaya dalam bidang masing-masing.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pencapaian luar biasa atlet berkenaan seharusnya diberikan penghargaan selain inspirasi untuk setiap rakyat.

"Kejayaan mereka perlu dijadikan iktibar, rangsangan dan inspirasi kepada kita bukan saja sebagai ahli sukan, sebaliknya nilai yang ditonjolkan dan pengorbanan serta dedikasi mereka.

"Ia juga perlu dijadikan batu loncatan kerana sukan berjaya menaikkan semangat dan sentimen positif rakyat," katanya dalam satu majlis penghargaan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, hari ini.

Tujuh daripada 12 pemenang pingat Olimpik dan Paralimpik hadir iaitu Mohamad Ridzuan Mohamad Puzi, Muhammad Ziyad Zolkefli, Abdul Latif Romly, Siti Noor Radiah Ismail, Datuk Lee Chong Wei, Pandelela Rinong Pang dan Azizulhasni Awang.

BACA: Datuk Seri Najib Tun Razak pengerusikan mesyuarat MT UMNO

Semua penerima pingat Olimpik dan Paralimpik Rio masing-masing menerima sumbangan wang tunai iaitu pingat emas menerima RM30,000; perak, RM20,000 dan gangsa, RM10,000.

Semua pegawai dan atlet kontinjen Olimpik dan Paralimpik Rio 2016 turut menerima cenderahati daripada penganjur.

Kontinjen paralimpik negara meraih pencapaian terbaik pada penampilan di Rio kali ini dengan pencapaian tiga pingat emas dan satu gangsa, sekali gus menamatkan cabaran di temasya berprestij itu pada kedudukan ke-36.