KUALA LUMPUR: Setiausaha Politik kepada Perdana Menteri, Ahmad Farhan Fauzi tampil menjelaskan isu pertikaian lawatan rasmi Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Arab Saudi.

Menurut Ahmad Farhan dalam satu kenyataan, beliau mengambil maklum terdapat beberapa pihak berkepentingan sengaja mempolitikkan isu tersebut.

Katanya, jadual Perdana Menteri sangat padat dan tersusun di mana Anwar mengadakan pertemuan dengan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) dan badan Liga Muslim Dunia di Mekah.

Jelasnya lagi, Anwar turut menyaksikan beberapa pemeteraian Memorandum Persefahaman (MoU) penting melibatkan lapangan perniagaan dan industri selain menekuni beberapa permasalahan mendesak yang merundung dunia Arab dan Islam dan juga menyantuni komuniti serta mahasiswa Malaysia di Arab Saudi.

"Meski cubaan mereka untuk menggariskan lawatan berkenaan sebagai satu bentuk kegagalan dan pembaziran dana rakyat, saya ingin menegaskan bahawa lawatan tersebut sangat berhasil malah memperkukuh hubungan Putrajaya-Riyadh meski dalam tempoh yang singkat Perdana Menteri di tampuk pemerintahan.

"Ingin dimaklumkan juga pihak kerajaan Arab Saudi telah meminta untuk lawatan ini dilanjutkan bagi menyusun pertemuan dengan pimpinan kerajaan Arab Saudi.

"Namun, Perdana Menteri terpaksa menolak secara baik kerana beliau telah dijadualkan untuk hadir ke majlis berbuka puasa bersama Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah pada Sabtu.

Seterusnya kata Ahmad Farhan, Anwar akan melakukan kunjungan rasmi ke Phnom Penh, Cambodia pada Isnin ini dan ke Hainan dan Beijing pada Rabu bagi bertemu Presiden Xi Jinping dan rakan sejawatnya Premier Li Qiang.

"Justeru itu, saya menggesa kepada pihak yang kekontangan modal dan bankrap isu untuk menghentikan polemik ini dan bersama mendukung usaha dan upaya Kerajaan Perpaduan dalam memperkukuh imej Malaysia selain memantapkan kerjasama dan hubungan luar negara," ujarnya.

Penjelasan ini susulan persoalan dilontarkan Ketua Armada Bersatu, Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal mengenai lawatan Anwar ke Arab Saudi namun tidak menemui Putera Mahkota Mohammed bin Salman.