Orang awam di Johor tidak perlu panik atau bimbang untuk makan ikan dan kerang.

Ini kerana, fenomena Ledakan Alga Berbahaya (HAB) hanya berlaku di Selat Tebrau Timur sahaja, iaitu di Perairan Kuala Masai–Teluk Jawa.

Menurut Pengarah Perikanan Johor Noraishah Hashim, kejadian tersebut tidak berlaku di keseluruhan perairan negeri Johor.

"Masyarakat umum mulai panik dan takut membeli ikan dan kerang-kerangan di pasaran, selepas notis peringatan dimuat naik di Facebook kami pada 30 Ogos lalu, mengenai kemunculan HAB dari spesies alexandrium minutum di Selat Tebrau.

"Pejabat ini ingin memaklumkan bahawa notis tersebut tidak pernah melarang orang awam untuk memakan ikan dan kerang-kerangan di Negeri Johor," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Foto menunjukkan keadaan air yang keruh, diambil pada 17 Ogos, 2020. Foto ihsan Pejabat Perikanan Johor

Noraishah berkata, notis tersebut dikeluarkan bagi memberi kesedaran kepada masyarakat supaya lebih berjaga-jaga tentang kehadiran alga berbahaya berkenaan.

Pihaknya juga memohon orang ramai memberi kerjasama dengan melaporkan segera kepada pejabatnya sekiranya terdapat tanda-tanda kemunculan alga itu.

"Hasil daripada pemantauan berterusan yang dijalankan, tiada lagi berlaku kehadiran HAB.

"Namun demikian, buat masa ini pejabat masih memantau kawasan perairan terlibat dan sekitarnya, walaupun keadaan telah kembali kepada sediakala," tambahnya.


Foto ihsan Pejabat Perikanan Johor


Katanya, orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat boleh menghubungi pejabatnya di talian 07-5104808/4722 atau faks di talian 07-5095372

"Diharap pihak komuniti nelayan, pengusaha akuakultur dan orang awam melaporkan dengan segera sekiranya terdapat tanda kemunculan HAB seperti air berwarna merah dan kematian ikan atau kupang," kata Noraishah.

Kupang yang mati akibat fenomena HAB, 17 Ogos, 2020. Foto ihsan Pejabat Perikanan Johor

Sebelum ini, pejabat itu mengeluarkan notis peringatan yang menyatakan analisis makmal yang diperoleh pada 25 Ogos lalu mendapati, bacaan sel alexandrium minutum mencecah 3,000 sel per liter dan ledakan telah merebak ke perairan sekitar.

Alexandrium minutum adalah spesies dinoflagellate toksik yang menyebabkan keracunan paralitik dalam kerang-kerangan.

Foto terkini di Perairan Kuala Masai–Teluk Jawa yang menunjukkan keadaan terkawal. Foto ihsan Pejabat Perikanan Johor

Sekiranya kandungan toksik dalam kerangan terlampau tinggi, ia boleh menyebabkan kekejangan atau kesukaran bernafas, seterusnya mengakibatkan maut kepada pemakannya.

Noraishah berkata, jabatan itu akan melakukan pemantauan kerap dan berterusan bagi memastikan perkara tersebut berada dalam kawalan.